 |
Scania-Vabis LT76 "Stridsvagntransport" :
|
Als voorbeeld voor het
model hieronder diende deze Scania-Vabis LT76 van het Zweedse leger.
Foto: collectie H. Nordquist |
De trailer betreft een
DAF YTS 10050 met daarop een Centurion tank (type MkIII Stridsvagn 81).
Foto: collectie H. Nordquist |
|
Het model van de Scania-Vabis
LT76 is gebaseerd op een Scania
LS110 model van VK Modelle, waarvan het chassis werd ingekort en de
aandrijving werd gewijzigd. |
De cabine (type
Be-Ge 1800) en de opbouw van de trekker alsmede de gehele trailer
werden gebouwd van styreenplaat. |
Metalen delen als het
dakrek, de spiegelarmen, de bumperstokken, de ruitbescherming en de
leidingen werden gemaakt van messing en/of nieuwzilverdraad (0,3-0,5
mm). |
Voordat het model werd
geschilderd, werd dit voorzien van een laagje primer uit de
spuitbus. |
|
De losgekoppelde
trekker nog eens uitgelicht. |
De Centurion tank
betreft een 3D-geprint model van 3DScaleDE. |
|
Volvo L385 Viking Feenstra Dokkum:
Het wagenpark van
Feenstra & Zonen te Dokkum in de late jaren '50 met 3 Volvo's. |
Een Volvo L385 Viking
met een door Heiwo Wolvega gebouwde laadbak.
Foto's: verz. Fokko Feenstra |
Voor dit Volvo-model
werd een neus van Brekina gebruikt waarvan de cabine werd afgezaagd. |
Een nieuwe cabine
alsmede het chassis en de laadbak werden gebouwd van styreenplaat. |
Scania-Vabis LS7654 Kuipers Transportbedrijf Oosterzee (Frl.):
|
Als voorbeeld voor het
hieronder afgebeelde model dienden bovenstaande foto's van de
Scania-Vabis LS76 van Kuipers Transportbedrijf te Oosterzee (Frl).. |
Deze truck Scania-Vabis
beschikte over destijds de destijds langste wielbasis van Scania-Vabis
(5.40 m).
Foto's: verz. Fokko Feenstra |
|
Voor het model werd
een VK Modelle Scania LS110/111
model gebruikt, waarvan het chassis werd verlengd en de cabine werd
vervangen door een zelfgebouwde Be-Ge cabine. |
Het model werd
voorzien van een zelfgebouwd hulpchassis dat evenals de
afzetcontainer uit styreenplaat werd gesneden en gebouwd. |
De hydraulische
cylinders ontstonden uit messingbuis en twee stukjes van een oude
verchroomde radioantenne. |
Het model werd
met de hand geschilderd en daarna voorzien van zelfgetekende
opschriften die werden geprint door Peelo Signs. |
Scania LS110 Feenstra Int. Transporten Damwoude:
|
Enkele Scania's van Feenstra
Int. Transporten BV te Damwoude (Frl.)
met links het voorbeeld voor het hieronder afgebeelde model.
Foto: Feenstra Damwoude. |
De Scania LS110 kipper
met installatie voor het aanbrengen van steenslag op asfalt in de
kleuren van Oosterhof Grijpskerk.
Foto: Feenstra Damwoude. |
|
Het model van de Scania
LS110. Als basis dient een VK Modelle Scania LS110/111
model, waarbij de cabine is ingekort tot een dagcabine. |
De kipper met
steenslaginstallatie is gebouwd van styreenplaat. Enkele kleine
delen zijn gemaakt van messingprofiel. |
Het laden van de
steenslag. Het model is voorzien van een aantal details als
zonneklep, spiegels en zwaailicht, waarna het met de hand werd
geschilderd. |
Het aanbrengen van de
steenslag op een zojuist aangebrachte teerlaag. |
Scania L110 Siegersma Ee:
|
Scania L110 van Fa. S.
Siegersma & Zn te Ee (Frl.)
als voorbeeld voor het hieronder afgebeelde model.
Foto: Internet. |
Het toenmalige
wagenpark van Siegersma Ee met uiterst rechts de Scania L110. Foto: Internet. |
|
Het model van de Scania
L110. Als basis dient een VK Modelle Scania LS110/111
model, waarvan de tandemas is vervangen door een enkele achteras. |
De laadbak van
de truck en de aanhanger zijn gemaakt van styreenplaat. Zie daartoe
ook andere modellen op deze pagina's. |
2x Siegersma: DAF 2600
in Frico outfit (zie hieronder) en Scania L110. |
De opschriften werden
gemaakt met behulp van CorelDraw op de eigen computer en geprint op
decalpapier. |
Scania-Vabis LS75 Super "skogsbil":
|
Scania-Vabis LS75 Super
als voorbeeld voor de HIAB-kraan op het hieronder afgebeelde model.
Foto: Internet. |
Een Finse Vabis in een
groene basiskleur die als voorbeeld diende voor de kleur van het
model.
Foto: Internet. |
|
Het model van de Scania-Vabis
LS75 Super houttransporter in
ruwbouw gereed. Als basis dient een VK Modelle Scania LS110/111
model, waarvan de cabine is vervangen door een uit styreenplaat
gevormde
Be-Ge cabine. |
De opbouw bestaat uit gesoldeerde messingprofielen. Het model werd na een
laagje grondverf met de hand geschilderd en voorzien van enkele
geprinte opschriften. Tot slot werd een laagje matte vernis als
bescherming aangebracht. |
Vervolgens werd een
lading boomstammen gemaakt. Deze bestaan uit gedroogde takjes van de
Hibiscus syriacus, die licht werden 'geweatherd'. |
Tot slot werd het
model nog voorzien van kettingen (fabrikaat Weinert) die de lading
zekeren. |
Scania-Vabis L76 Super KLMV Sint Annaparochie:
|
Scania-Vabis L76 Super
van KLMV te Sint Annaparochie als voorbeeld van het hieronder
afgebeelde model:
Foto: Internet. |
En de bijbehorende
aanhanger.
Foto: Internet. |
|
Voor het model van de Scania-Vabis L76
Super diende een chassis en motorhuif van een Epoche-model als
basis. |
De Be-Ge cabine werd
evenals de laadbakken van truck en aanhanger gebouwd van
styreenplaat. |
Het Epoche
aanhangerchassis werd daarbij ook aan voor- en achterzijde verlengd. |
Het model werd
handmatig beschilderd. Na het aanbrengen van de decals met de opschriften
werd het model voorzien van een afsluitende vernislaag. |
Scania LS110 Super Åkericentralen Kalmar nr. 12 (S):
|
Scania LS110 Super,
nr. 12 van de Åkericentralen in Kalmar, voorbeeld voor het hieronder
staande model.
Foto: Ulf Törnwall. |
Een zusje van de
hiernaast afgebeelde Scania, nr. 20 van de Åkericentralen in Kalmar
Foto: Ulf Törnwall. |
|
Als basis voor het
model diende een Epoche Scania LS110/111 model, waarvan de cabine
werd verwijderd en.... |
... vervangen door een
Be-Ge cabine die, evenals de laadbak en de aanhanger, werd
gebouwd met behulp van styreenplaat. |
Voor de kipper werden
het hulpchassis en enkele andere onderdelen t.b.v. de stevigheid van
messing gemaakt. |
Ladder en dakrek
werden van 0,3 mm nieuwzilver draad gesoldeerd. |
Het gerede model in
een opvallende kleurstelling. |
De opschriften van het
model zijn getekend m.b.v. CorelDraw en geprint op decalpapier. |
Na het aanbrengen van
de opschriften werd het model voorzien van een beschermende matte
vernislaag. |
Een ontmoeting met
andere Zweden. |
Scania-Vabis LBS76 Super Fa. Gebr. Althuisius Tzummarum:
Het voorbeeld van het
hieronder staande model: Scania-Vabis LBS76
Super van Fa. Gebr. Althuisius te Tzummarum (Frl.). |
Dezelfde truck, maar
dan al enige tijd in gebruik (kleuren zijn iets bewerkt).
Bron foto's: Internet. |
Het model is
samengesteld uit een Scania-Vabis LB76-trekker van VK-Modelle en een
Scania-Vabis LS110-chassis van Epoche/VK-Modelle. |
De laadbak werd
gemaakt van Evergreen polystyreenplaat; deels met plankmotief. |
Het gerede model van de LBS76
Super. De huiven bestaan uit exemplaren van Epoche/VK-Modelle, die
qua lengte werden aangepast. |
De aanhanger heeft een
chassis van Epoche. De laadbak werd net als bij de truck "scratch"
gebouwd. |
Na het aanbrengen van
een grondlaag werd het model met de
hand geschilderd. |
De opschriften van het
model zijn getekend m.b.v. CorelDraw, waarbij de witte werden geprint door
Modeltruck Friesland. |
Scania-Vabis LBS76 Westra Nes
De Scania-Vabis LBS76
van Tj. Westra te Nes (N.O. Friesland) diende als voorbeeld voor
het hieronder staande model. |
Twee LBS76-trucks van
Westra gebroederlijk naast elkaar.
|
De LBS76 werd ook
ingezet als kipper.
Foto's:
Klaas Westra Transporten Dokkum |
|
|
Omdat het model is
bestemd om te worden gebruikt als rijdend voertuig op een
modelspoorbaan, werd een Faller Car
System chassis (nr. 161471) aangeschaft en werd een
LB76-cabine van Modellbau Schwarz/VK-Modelle gebruikt. De laadbak is een verbouwd Herpa
exemplaar. |
Het model werd met de
hand beschilderd. De opschriften zijn
zelf ontworpen, deze zijn geprint door
Modeltruck Friesland.
De (uitneembare)bietenlading bestaat uit behandelde sesamzaadjes. |
Het verbouwde model
naast het eerder volledig handgebouwde model (kijk bij de
Scania-Vabis
zelfbouwmodellen). |
DAF A1800 Gebr. Greving Groningen:
Het wagenpark van
Gebr. Greving te Groningen in de jaren '60 met een aantal
asfaltkippers op de voorgrond.
Foto: bron Internet |
Een DAF A1800 bij
asfalteringswerkzaamheden aan de Rondweg te Dokkum.
Foto: bron Internet |
Voor gebruik op de modelspoorbaan werd een Faller Car
System MAN-chassis (nr. 161566) gebruikt dat werd voorzien van een Artitec
DAF-cabine. |
De kipper en de
'winterjas' voor de grille werden gemaakt
van styreenplaat. De opschriften werden gemaakt m.b.v. de computer. |
Scania-Vabis LS76 De Haan St. Jacobiparochie:
|
Voorbeeld voor dit
model: Scania-Vabis LS76 van Fa. De Haan in St. Jacobiparochie.
Foto: krantenfoto (onbekend) |
Een vroegere Scania-Vabis
kipper (LS75) naast een Henschel van Fa. De Haan.
Foto: H.D. de Haan |
|
Voor het model werd
een Epoche/VK-Modelle Scania LS110/111 als basis gebruikt. |
De cabine werd
vervangen door een zelfgebouwde Be-Ge cabine en het model werd
voorzien van een sturende vooras. |
De kipper werd gemaakt
van styreenplaat, de hefcylinder ontstond uit gietbomen met
verschillende dikten. |
De
Scania-Vabis kipper ontmoet een streekgenoot. |
Scania-Vabis LBS76 Super H. van der Kooij Makkum:
Deze Scania-Vabis LBS76
Super van H. van der Kooy en Zn. te Makkum diende als voorbeeld voor
het hieronder staande model. |
Dezelfde truck, maar
dan met opschriften op de huif. |
Het toenmalige
wagenpark van het bedrijf met v.l.n.r. LB76, LBS76, LV75 en LBS76. |
En hier in kleur, de
tweede van links is de nagebouwde LBS76.
Alle foto's: bron Internet. |
Het model van de LBS76
Super. Voor de truck werd een LB76-model van VK Modelle gebruikt
alsmede een chassis van een LS110 van Epoche. |
De aanhanger heeft een
chassis van Epoche. Beide laadbakken en huiven zijn "scratch"
gebouwd. |
Het model werd met de
hand beschilderd. De opschriften zijn
zelf ontworpen, deze zijn geprint door
Modeltruck Friesland. |
De truck in een Fries
landschap. |
Scania-Vabis LS76 Super Rein de Jong Heerde:
Het voorbeeld: Scania-Vabis LS76 Super
van Rein de Jong te Heerde in de afleveringstoestand. |
Een blik op de
bovenzijde tijdens het lossen. De trekker was voorzien van een extra
ruime Be-Ge
1600 (mm) slaapcabine. |
Op deze foto is te
zien dat de Schwietert trailer voorzien is van meesturende assen, de
voorste as heeft een uitslag naar rechts. |
De achterzijde van de
trailer zoals deze er na een opknapbeurt uitzag.
Foto's: T. Hoogers |
Voor het model van de
trekker werd een Epoche Scania gebruikt, die werd voorzien van een
zelfgebouwde cabine. |
Het model van de Be-Ge 1600 cabine en
inrichting in ruwbouw. |
De onderdelen voor de
meesturende assen van de Schwietert tankttrailer. |
Een blik vanaf de onderzijde
op de constructie van het tandemstel. De staaf links is bedoeld voor het
proefrijden, deze geeft de positie aan van de tankopbouw. |
De onderdelen voor de
tank. De tank is gemaakt van een stuk styreen buis en de voor- en
achterzijden zijn gemaakt van enkele lagen styreenplaat die in de
juiste vorm werden gesneden en geschuurd. |
Het model is gereed om
geschilderd te worden. De wielen van de trailer zijn tijdelijke
exemplaren. |
Een blik op de
achterzijde van de trailer. De ladders zijn gesoldeerd van 0,3 mm
nieuwzilver draad. |
Hier is de maximale
uitslag van de meesturende assen goed te zien. De bordessen op de
trailer zijn
hier voorzien van nylon weefsel, maar zijn later van ander materiaal gemaakt. |
Het model is gereed.
Na het schilderen zijn de ringen om de tank (alu-tape) en de handrails
(nieuwzilverdraad)aangebracht. |
De opschriften zijn
zelf ontworpen, de witte opschriften zijn geprint door
Modeltruck Friesland |
Ook hier is de uitslag
van de
meesturende assen goed te zien. |
De bordessen op de
trailer zijn vervangen door nieuwe, welke zijn gemaakt van messing
profiel en een plat
stukje zeef. |
Staatsiefoto met het
model van de LS76 Super van Rein de Jong op de kade. |
En nog een blik op de
achterzijde. |
Dankzij de meesturende
assen is deze hoek geen probleem... |
...maar of de brug
tegen het gewicht van deze gewichtige combinatie bestand is...? |
DAF A1600 en DAF DO2000 Holwerda - Zonen Dokkum:
Als voorbeelden voor
de
hieronder staande modellen dienen deze DAF A 1600... |
...van Holwerda -
Zonen te Dokkum en... |
...deze DAF DO 2000. |
Het volledige
wagenpark van Holwerda - Zonen te Dokkum voor het bedrijf van de
opdrachtgever.
Foto's: coll. FF |
Het model van de DAF A
1600 is een bijna ongewijzigd Artitec-model. |
De aanhanger bestaat
uit een Artitec-opbouw en een aangepast Herpa-chassis.
|
De DAF DO2000 is een
gewijzigd Brekina-model, waarbij de onderste grille werd
rechtgetrokken en de cabine werd gewijzigd in een slaapcabine. De
trailer is zelfgebouwd. |
De modellen werden
met de hand beschilderd en voorzien van opschriften van
Modeltruck
Friesland. |
DAF A 3200 DD Frico Warga:
Het voorbeeld: een helaas slechte foto
de DAF A 3200 van de Frico te Warga (Frl.).
Bron: Oude foto's van transportbedrijven uit
Friesland (Facebook) |
Voor dit model werd
een Artitec DAF-model als basis genomen (zie inzet). Het chassis
werd verlengd en voorzien van een tandemas. |
Voor de melktank werd
gebruik gemaakt van twee
Cooper
Craft kitjes, waarvan de tanks de juiste vorm en diameter
hadden. De wiegconstructie en bordessen werden gesneden uit
styreenplaat. |
Na het spuiten werden
de zelfgemaakte opschriften aangebracht en werd het model van een
laagje zijdematte vernis voorzien. |
|
Dit is geen
sluikreclame meer...
Meer van de kaasauto vindt u hieronder. |
Op de achtergrond nog een voorbeeld van
een Frico-uitmonstering. |
|
Scania
LS110 Super Vägverket (Zweden):
Uitgangspunt voor dit
model vormde een van de Scania's in de Zweedse film 'Midvinterduell'
van Lars Molin uit 1983. |
Deze Scania was
voorzien van een zgn. spitsploeg alsmede een zijploeg. |
Als basis voor dit
model dient een Epoche trekkerchassis dat werd voorzien van een
Brekina dagcabine. |
Aan de onderzijde van
het chassis werd een bevestiging voor het hulpframe van de
sneeuwploeg gemaakt. |
Het hulpframe en de
spitsploeg werden gemaakt van messingprofiel en -plaat... |
dat zorgvuldig werd
gesoldeerd. |
De spitsploeg is
gemonteerd. De hooggeplaatste lampen zijn van styreen restmateriaal
gemaakt. |
De Brekina dagcabine
werd voorzien van een nieuwe grille, en andere details. De kipper,
hier in aanbouw, werd gemaakt van styreenplaat.
|
Het inmiddels gespoten
model dat opvalt door haar gele kleur. |
Beide sneeuwploegen
zijn gemonteerd. |
De bevestiging van de
zijploeg aan de achterzijde vindt plaats d.m.v. een laaggeplaatse
aanhangerkoppeling. |
Door de bak te liften
is de bevestiging voor de zijploeg beter te zien. |
Laat nu de winter maar
komen... |
Inzet tijdens de
winterdienst. |
Het model is
geweatherd en geplaatst in een winters landschap. |
Een flink pak sneeuw
voor de boeg (of ploeg). |
DAF DA 2600 DKA Fa. S. Siegersma & Zn. Ee:
|
Een paar kwalitatief
slechte foto's (bron: Internet) waarop het voorbeeld is afgebeeld:
|
DAF DA 2600 DKA van de
firma S.Siegersma & Zn. te Ee (Frl.) rijdend voor Frico Kaas.
Foto's: bron Internet |
|
Links een
Brekina-model en rechts een zelfbouwmodel.
Het verschil in de (stand van) de grille valt op. |
De ruimte van de
grille van het Brekina-model werd voorzien van vulstukjes, terwijl
de flanken aan de voorzijde werden bijgeschuurd. |
De grille werd
opgebouwd uit laagjes dun styreen en ook de letters worden uit
styreenplaat gesneden. |
De
ruiten aan de achterzijde worden gehalveerd met behulp van stukjes
styreenplaat. |
Het aangepaste model
van de DAF met de nieuwe grille |
Ter vergelijking:
links een origineel Brekina-model en rechts het model na de wijzigingen. |
Ook de hoek waaronder
de grille is geplaatst, werd gewijzigd |
Een bijpassende
trailer moest van styreenplaat worden gebouwd. |
Het gerede model
van de
DAF FA 2600 DKA |
van de fa. S.
Siegersma & Zn. in Frico outfit |
in een Friese omgeving |
en met een
lading kaas onderweg |
Scania-Vabis
L36 Steéns Örebro/Bilspedition:
Als
voorbeeld voor dit model diende deze Scania-Vabis L36-48 van Steéns
Åkeri in Örebro (S) rijdend voor Bilspedition (foto: http://www.berglitruckstop.no/) |
Voor de cabine werd
het Brekina-model van de Scania
L110/111 gebruikt. Deze cabine werd voorzien van een nieuwe (korte)
neus...
|
...die, net als de
spatborden, uit styreenplaat werd opgebouwd. Voor de bevestiging van
de cabine werden twee stukjes uit de bodemplaat van het donormodel
gesneden |
Ook het chassis
ontstond in eigenbouw. De wielen zijn afkomstig van een Epoche
Scania-model.
|
Uit dun styreenplaat
werden stripjes voor de grille gesneden, terwijl de mistlampen uit
een gietboom (van een bouwpakket) werden gevormd. |
De bevestiging
voor het reservewiel werd, net als de bumperstokken, van 0,3 mm
fosforbronsdraad gemaakt. |
De typisch Zweedse
laadbak kon alleen door zelfbouw worden verwezenlijkt. |
De
Brekina-huif kon worden gebruikt, maar deze werd voorzien van een
overlap aan de buitenkant. |
Het model werd
voorzien van een dakrek, ladder en spiegels (gemaakt van 0,3 mm
nieuwzilverdraad).
|
Door middel van een
opgelijmde tissue werden wat vouwen in de huif aangebracht, waarna
deze werd geschilderd. |
Voor de foto nog even
voor een bijpassende Epoche-aanhanger gezet. |
Een lichtbak
(afkomstig van een Epoche-model) op het dak maakt het model
compleet. |
Scania
L110 M.B.N. Sint Jacobiparochie:
Het
voorbeeld: Scania L110 van M.B.N. te Sint Jacobiparochie met
20-voets N.Y.K.-containertrailer.
|
De Scania
L110 (uiterst links) met enkele familieleden in de Waalhaven te
Rotterdam.
|
Deze foto geeft een
goed beeld van zowel de N.Y.K.-container als de -trailer.
|
Een soortgelijke, maar
iets oudere combinatie: Scania-Vabis L76 met Be-Ge-cabine.
Foto's: Gerrit Monsma.
|
Voor het model is een
cabine gebruikt welke afkomstig is van een door Epoche gemaakt M.B.N.-model.
|
Voor de trekker is een
Epoche trekkerchassis gebruikt, waarvan de tandemas is verwijderd.
Aan de cabine zijn enkele details toegevoegd. |
Voor de trailer werd
een standaard Herpa-chassis en dito container gebruikt. |
De
trailer werd op onderdelen aangepast. |
Het model van de
Scania L110... |
...met N.Y.K.-containertrailer... |
...naast het originele
Epoche-model. |
Tezamen met enkele
volledig handgemaakte M.B.N.-modellen. |
Scania
LT145 Lommerts Delfzijl:
Het
voorbeeld: Scania LT145 van Lommerts Delfzijl |
een multifunctionele
truck, hier voor een dieplader |
en hier als trekker
voor een trailer.
Foto's bron: Internet |
|
|
Voor het model werden
Herpa onderdelen (chassis en frontstuurcabine) gebruikt. |
Het hulpchassis en
andere onderdelen werden gemaakt van
polystyreenplaat,... |
...waarbij de motorkap
functioneel is gemaakt. |
Het gerede model van de Scania LT145
als trekker... |
...in de kleuren van
Lommerts Delfzijl. |
De LT146 met een
passende trailer (VK-modelle).. |
Tezamen met
zijn voorganger, de Scania LS111. |
2 xScania R500 Klaas
Westra Transport Dokkum:
|
De voorbeelden: Scania
R500 Topline en ... |
...Scania R500 Highline
van Klaas Westra
Transport
in de binnenstad van Dokkum.
Foto's: FF |
|
De
modellen:
de Scania R 500 is een ongewijzigd Herpa model, terwijl de R500 Highline afkomstig is van AWM. |
De modellen zijn deels
in kleur gespoten (zilver) en deels beschilderd (blauw). |
De
belijning en opschriften zijn zelf gemaakt m.b.v. computer en
decalpapier. |
Een bijpassende
trailer werd gemaakt d.m.v. een Herpa model dat is voorzien van
decals geprint door Modeltruck Friesland. |
Scania
LBS141 Althuisius Tzummarum:
Het
voorbeeld: Scania LBS141 van Althuisius Tzummarum rijdend voor
Friesche Vlag |
De voorganger: Scania
LBS110 Super met Heiwo opbouw |
in
staat om een maximaal aantal liters koffiemelk te transporteren |
De LBS141 in het gelid
op het terrein van Althuisius.
Foto's: bron Internet |
Het
model bestaat uit een Herpa Scania LBS141 waarvan het chassis is
ingekort |
De laadbak en aanhanger
zijn handgebouwd ... |
... met behulp van
polystyreenplaat van Evergreen en enkele Herpa-onderdelen |
De
opschriften zijn zelf gemaakt m.b.v.
decalpapier van Testors |
Volvo F88 De Bruin Surhuisterveen:
Als voorbeeld voor het
hiernaast afgebeelde model diende een van deze Volvo's F88 van Transportbedrijf
De Bruin in Surhuisterveen. |
Voorbeeld voor de
opschriften op de huif:
Volvo F89 van De Bruin Surhuisterveen.
Foto's: bron Internet |
Een Volvo F88 model
van Albedo vormt de basis voor dit model. De laadbak van de truck en
de aanhanger zijn 'scratchbuilt' van polystyreenplaat. |
De opschriften zijn
zelf getekend en geprint m.b.v. CorelDraw. |
Scania L110 Super
Rinsma Franeker:
|
 |
 |
|
|
Scania L110 Super
van transportbedrijf Rinsma te Franeker
als trekker voor een flinke trailer.
Foto: FF |
Het voorbeeld van de hieronder afgebeelde trailer, hier met hoge
schotten en een hydraulische kraan.
Foto: Rinsma |
|
 |
 |
 |
 |
Het model van de Scania L110 Super van Rinsma Franeker met de korte steentrailer, hier met lage gelakte schotten en een Hulo-kraan. |
De laadvloer van de zelfgebouwde trailer is ingelegd met
fineer. |
De Hulo-kraan kan
in de lengterichting van de trailer worden verschoven. |
De kraanarm is draaibaar en
de
stenenklem aan de kraanarm kan worden verschoven. |
Scania LS86 G.G. de
Vries & Zn. B.V. Sint Jacobiparochie:
 |
 |
 |
 |
Het toenmalige wagenpark G.G. de Vries & Zn. B.V. te St. Jacobiparochie (nu Minnertsga) |
Scania LS86 met achterop de Frico-muis. |
Helaas verkleurde foto van de voorzijde van dezelfde truck |
Ook hier een Frico-muis...
Foto's: G.G. de Vries & Zn. BV |
 |
 |
 |
 |
Voor het model is een Scania LS111 model van Epoche gebruikt dat
met een werkende stuuras en enkele details is verbeterd |
De
gesloten laadbak werd gemaakt van polystyreenplaat. |
Na
beschildering is de bak voorzien van zelfgemaakte transfers. |
De Frico-muis mag natuurlijk niet ontbreken. |
|