English

Home  | Scania-Vabis zelfbouwmodellen  Overige zelfbouwmodellen
 Verbouwde fabrieksmodellen  |  Bouwtips  |  Links  | Contact  | Foto's Feenstra Dokkum

 

 

     
 

Scania-Vabis
zelfbouwmodellen
fotopagina_zelfgebouwde_Scania-Vabismodellen

Volvo-, DAF en andere
zelfbouwmodellen

fotopagina_overige_zelfbouwmodellen

verbouwde fabrieksmodellen

fotopagina_verbouwde_fabrieksmodellen

fotopagina Feenstra Dokkum
fotopagina_Feenstra_Dokkum

 



 

 
     
     
 

Verbouwde fabrieksmodellen
Foto's van zowel voorbeeld als model.
Voor onderstaande modellen is gebruik gemaakt van fabrieksmatig geproduceerde seriemodellen welke zijn omgebouwd en/of geschilderd. In een aantal gevallen is het model voorzien van een zelfgebouwde trailer of aanhanger.
Klik op de foto's voor het grote formaat (© copyright).

 
     


Scania-Vabis LT76 "Stridsvagntransport" :

 

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

 

 

Als voorbeeld voor het model hieronder diende deze Scania-Vabis LT76 van het Zweedse leger.
Foto: collectie H. Nordquist

De trailer betreft een DAF YTS 10050 met daarop een Centurion tank (type MkIII Stridsvagn 81).
Foto: collectie H. Nordquist

 

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Het model van de Scania-Vabis LT76 is gebaseerd op een Scania LS110 model van VK Modelle, waarvan het chassis werd ingekort en de aandrijving werd gewijzigd.

 De cabine (type Be-Ge 1800) en de opbouw van de trekker alsmede de gehele trailer werden gebouwd van styreenplaat.

Metalen delen als het dakrek, de spiegelarmen, de bumperstokken, de ruitbescherming en de leidingen werden gemaakt van messing en/of nieuwzilverdraad (0,3-0,5 mm).

Voordat het model werd geschilderd, werd dit voorzien van een laagje primer uit de spuitbus.

 

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

 

 

De losgekoppelde trekker nog eens uitgelicht.

De Centurion tank betreft een 3D-geprint model van 3DScaleDE.

 

Volvo L385 Viking Feenstra Dokkum:

Feenstra_&_Zonen

Feenstra_&_Zonen

Volvo_L395_Viking_Feenstra

Volvo_L395_Viking_Feenstra

Het wagenpark van Feenstra & Zonen te Dokkum in de late jaren '50 met 3 Volvo's.

Een Volvo L385 Viking met een door Heiwo Wolvega gebouwde laadbak.
Foto's: verz. Fokko Feenstra

Voor dit Volvo-model werd een neus van Brekina gebruikt waarvan de cabine werd afgezaagd.

Een nieuwe cabine alsmede het chassis en de laadbak werden gebouwd van styreenplaat.

Scania-Vabis LS7654 Kuipers Transportbedrijf Oosterzee (Frl.):

 

Scania-Vabis_LS76_Kuipers

Scania-Vabis_LS76_Kuipers

 

 

Als voorbeeld voor het hieronder afgebeelde model dienden bovenstaande foto's van de Scania-Vabis LS76 van Kuipers Transportbedrijf te Oosterzee (Frl)..

Deze truck Scania-Vabis beschikte over destijds de destijds langste wielbasis van Scania-Vabis (5.40 m).
Foto's: verz. Fokko Feenstra

 

Scania-Vabis_LS76_Kuipers

Scania-Vabis_LS76_Kuipers

Scania-Vabis_LS76_Kuipers

Scania-Vabis_LS76_Kuipers

Voor het model werd een VK Modelle Scania LS110/111 model gebruikt, waarvan het chassis werd verlengd en de cabine werd vervangen door een zelfgebouwde Be-Ge cabine.

 Het model werd voorzien van een zelfgebouwd hulpchassis dat evenals de afzetcontainer uit styreenplaat werd gesneden en gebouwd.

De hydraulische cylinders ontstonden uit messingbuis en twee stukjes van een oude verchroomde radioantenne. 

 Het model werd met de hand geschilderd en daarna voorzien van zelfgetekende opschriften die werden geprint door Peelo Signs.

Scania LS110 Feenstra Int. Transporten Damwoude:

 

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

 

 

Enkele Scania's van Feenstra Int. Transporten BV te Damwoude (Frl.) met links het voorbeeld voor het hieronder afgebeelde model. Foto: Feenstra Damwoude.

De Scania LS110 kipper met installatie voor het aanbrengen van steenslag op asfalt in de kleuren van Oosterhof Grijpskerk.
Foto: Feenstra Damwoude.

 

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Scania_LS110_Feenstra_Damwoude

Het model van de Scania LS110. Als basis dient een VK Modelle Scania LS110/111 model, waarbij de cabine is ingekort tot een dagcabine.

 De kipper met steenslaginstallatie is gebouwd van styreenplaat. Enkele kleine delen zijn gemaakt van messingprofiel.

Het laden van de steenslag. Het model is voorzien van een aantal details als zonneklep, spiegels en zwaailicht, waarna het met de hand werd geschilderd.

Het aanbrengen van de steenslag op een zojuist aangebrachte teerlaag.

Scania L110 Siegersma Ee:

 

Scania_L110_Siegersma_Ee

Scania_L110_Siegersma_Ee

 

 

Scania L110 van Fa. S. Siegersma & Zn te Ee (Frl.) als voorbeeld voor het hieronder afgebeelde model. Foto: Internet.

Het toenmalige wagenpark van Siegersma Ee met uiterst rechts de Scania L110. Foto: Internet.

 

Scania_L110_Siegersma_Ee

Scania_L110_Siegersma_Ee

Scania_L110_Siegersma_Ee

Scania_L110_Siegersma_Ee

Het model van de Scania L110. Als basis dient een VK Modelle Scania LS110/111 model, waarvan de tandemas is vervangen door een enkele achteras.

 De laadbak van de truck en de aanhanger zijn gemaakt van styreenplaat. Zie daartoe ook andere modellen op deze pagina's.

2x Siegersma: DAF 2600 in Frico outfit (zie hieronder) en Scania L110.

De opschriften werden gemaakt met behulp van CorelDraw op de eigen computer en geprint op decalpapier.

Scania-Vabis LS75 Super "skogsbil":

 

Scania-Vabis_LS75_skogsbil

Scania-Vabis_LS75_skogsbil

 

 

Scania-Vabis LS75 Super als voorbeeld voor de HIAB-kraan op het hieronder afgebeelde model. Foto: Internet.

Een Finse Vabis in een groene basiskleur die als voorbeeld diende voor de kleur van het model. Foto: Internet.

 

Scania-Vabis_LS75_skogsbil

Scania-Vabis_LS75_skogsbil

Scania-Vabis_LS75_skogsbil

Scania-Vabis_LS75_skogsbil

Het model van de Scania-Vabis LS75 Super houttransporter in ruwbouw gereed. Als basis dient een VK Modelle Scania LS110/111 model, waarvan de cabine is vervangen door een uit styreenplaat gevormde
Be-Ge cabine.

 De opbouw bestaat uit gesoldeerde messingprofielen. Het model werd na een laagje grondverf met de hand geschilderd en voorzien van enkele geprinte opschriften. Tot slot werd een laagje matte vernis als bescherming aangebracht.

Vervolgens werd een lading boomstammen gemaakt. Deze bestaan uit gedroogde takjes van de Hibiscus syriacus, die licht werden 'geweatherd'.

Tot slot werd het model nog voorzien van kettingen (fabrikaat Weinert) die de lading zekeren.

Scania-Vabis L76 Super KLMV Sint Annaparochie:

 

Scania-Vabis_L76_Super_KLMV

Scania-Vabis_L76_Super_KLMV

 

 

Scania-Vabis L76 Super van KLMV te Sint Annaparochie als voorbeeld van het hieronder afgebeelde model:
Foto: Internet.

En de bijbehorende aanhanger.
Foto: Internet.

 

Scania-Vabis_L76_Super_KLMV

Scania-Vabis_L76_Super_KLMV

Scania-Vabis_L76_Super_KLMV

Scania-Vabis_L76_Super_KLMV

Voor het model van de Scania-Vabis L76 Super diende een chassis en motorhuif van een Epoche-model als basis.

De Be-Ge cabine werd evenals de laadbakken van truck en aanhanger gebouwd van styreenplaat.

Het Epoche aanhangerchassis werd daarbij ook aan voor- en achterzijde verlengd.

Het model werd handmatig beschilderd. Na het aanbrengen van de decals met de opschriften werd het model voorzien van een afsluitende vernislaag.

Scania LS110 Super Åkericentralen Kalmar nr. 12 (S):

 

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

 

 

Scania LS110 Super, nr. 12 van de Åkericentralen in Kalmar, voorbeeld voor het hieronder staande model.
Foto: Ulf Törnwall.

Een zusje van de hiernaast afgebeelde Scania, nr. 20 van de Åkericentralen in Kalmar Foto: Ulf Törnwall.

 

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Als basis voor het model diende een Epoche Scania LS110/111 model, waarvan de cabine werd verwijderd en....

... vervangen door een Be-Ge cabine die, evenals de laadbak en de aanhanger, werd gebouwd met behulp van styreenplaat.

Voor de kipper werden het hulpchassis en enkele andere onderdelen t.b.v. de stevigheid van messing gemaakt. 

Ladder en dakrek werden van 0,3 mm nieuwzilver draad gesoldeerd.

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Scania_LS110S_Akericentralen_Kalmar

Het gerede model in een opvallende kleurstelling.

De opschriften van het model zijn getekend m.b.v. CorelDraw en geprint op decalpapier.

Na het aanbrengen van de opschriften werd het model voorzien van een beschermende matte vernislaag.

Een ontmoeting met andere Zweden.

Scania-Vabis LBS76 Super Fa. Gebr. Althuisius Tzummarum:

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Het voorbeeld van het hieronder staande model: Scania-Vabis LBS76 Super van Fa. Gebr. Althuisius te Tzummarum (Frl.).

Dezelfde truck, maar dan al enige tijd in gebruik (kleuren zijn iets bewerkt).
Bron foto's: Internet.

Het model is samengesteld uit een Scania-Vabis LB76-trekker van VK-Modelle en een Scania-Vabis LS110-chassis van Epoche/VK-Modelle.

De laadbak werd gemaakt van Evergreen polystyreenplaat; deels met plankmotief.

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Scania-Vabis-LBS76-Super-Althuisius

Het gerede model van de LBS76 Super. De huiven bestaan uit exemplaren van Epoche/VK-Modelle, die qua lengte werden aangepast.

De aanhanger heeft een chassis van Epoche. De laadbak werd net als bij de truck "scratch" gebouwd.

Na het aanbrengen van een grondlaag werd het model met de hand geschilderd.

De opschriften van het model zijn getekend m.b.v. CorelDraw, waarbij de witte werden geprint door Modeltruck Friesland.

Scania-Vabis LBS76 Westra Nes

Scania-Vabis-LBS76-Westra_Nes

Scania-Vabis-LBS76-Westra_Nes

Scania-Vabis-LBS76-Westra_Nes

 

De Scania-Vabis LBS76 van Tj. Westra te Nes (N.O. Friesland) diende als voorbeeld voor het hieronder staande model.

Twee LBS76-trucks van Westra gebroederlijk naast elkaar.
 

De LBS76 werd ook ingezet als kipper.
Foto's: Klaas Westra Transporten Dokkum

 

 

Scania-Vabis-LBS76-Westra_Nes

Scania-Vabis-LBS76-Westra_Nes

Scania-Vabis-LBS76-Westra_Nes

 

Omdat het model is bestemd om te worden gebruikt als rijdend voertuig op een modelspoorbaan, werd een Faller Car System chassis (nr. 161471) aangeschaft en werd een LB76-cabine van Modellbau Schwarz/VK-Modelle gebruikt. De laadbak is een verbouwd Herpa exemplaar.

Het model werd met de hand beschilderd. De opschriften zijn zelf ontworpen, deze zijn geprint door Modeltruck Friesland. De (uitneembare)bietenlading bestaat uit behandelde sesamzaadjes.

Het verbouwde model naast het eerder volledig handgebouwde model (kijk bij de Scania-Vabis zelfbouwmodellen).

DAF A1800 Gebr. Greving Groningen:

DAF_A_1800_Gebr_Greving_Groningen

DAF_A_1800_Gebr_Greving_Groningen

DAF_A_1800_Gebr_Greving_Groningen

DAF_A_1800_Gebr_Greving_Groningen

Het wagenpark van Gebr. Greving te Groningen in de jaren '60 met een aantal asfaltkippers op de voorgrond.
Foto: bron Internet

Een DAF A1800 bij asfalteringswerkzaamheden aan de Rondweg te Dokkum.
Foto: bron Internet

Voor gebruik op de modelspoorbaan werd een Faller Car System MAN-chassis (nr. 161566) gebruikt dat werd voorzien van een Artitec DAF-cabine.

De kipper en de 'winterjas' voor de grille werden gemaakt van styreenplaat. De opschriften werden gemaakt m.b.v. de computer.

Scania-Vabis LS76 De Haan St. Jacobiparochie:

 

Scania-Vabis_LS76_De_Haan

Scania-Vabis_LS76_De_Haan

 

 

Voorbeeld voor dit model: Scania-Vabis LS76 van Fa. De Haan in St. Jacobiparochie.
Foto: krantenfoto (onbekend)

Een vroegere Scania-Vabis kipper (LS75) naast een Henschel van Fa. De Haan.
Foto: H.D. de Haan


 

Scania-Vabis_LS76_De_Haan

Scania-Vabis_LS76_De_Haan

Scania-Vabis_LS76_De_Haan

Scania-Vabis_LS76_De_Haan

Voor het model werd een Epoche/VK-Modelle Scania LS110/111 als basis gebruikt.

De cabine werd vervangen door een zelfgebouwde Be-Ge cabine en het model werd voorzien van een sturende vooras.

De kipper werd gemaakt van styreenplaat, de hefcylinder ontstond uit gietbomen met verschillende dikten.

De Scania-Vabis kipper ontmoet een streekgenoot.

Scania-Vabis LBS76 Super H. van der Kooij Makkum:

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Deze Scania-Vabis LBS76 Super van H. van der Kooy en Zn. te Makkum diende als voorbeeld voor het hieronder staande model.

Dezelfde truck, maar dan met opschriften op de huif.

Het toenmalige wagenpark van het bedrijf met v.l.n.r. LB76, LBS76, LV75 en LBS76.

En hier in kleur, de tweede van links is de nagebouwde LBS76.
Alle foto's: bron Internet.

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Scania-Vabis-LBS76-Super-Van-der-Kooy

Het model van de LBS76 Super. Voor de truck werd een LB76-model van VK Modelle gebruikt alsmede een chassis van een LS110 van Epoche.

De aanhanger heeft een chassis van Epoche. Beide laadbakken en huiven zijn "scratch" gebouwd.

Het model werd met de hand beschilderd. De opschriften zijn zelf ontworpen, deze zijn geprint door Modeltruck Friesland.

De truck in een Fries landschap.

Scania-Vabis LS76 Super Rein de Jong Heerde:

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Het voorbeeld: Scania-Vabis LS76 Super van Rein de Jong te Heerde in de afleveringstoestand.

Een blik op de bovenzijde tijdens het lossen. De trekker was voorzien van een extra ruime Be-Ge 1600 (mm) slaapcabine.

Op deze foto is te zien dat de Schwietert trailer voorzien is van meesturende assen, de voorste as heeft een uitslag naar rechts.

De achterzijde van de trailer zoals deze er na een opknapbeurt uitzag.
Foto's: T. Hoogers

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Voor het model van de trekker werd een Epoche Scania gebruikt, die werd voorzien van een zelfgebouwde cabine.

Het model van de Be-Ge 1600 cabine en inrichting in ruwbouw.

De onderdelen voor de meesturende assen van de Schwietert tankttrailer.

Een blik vanaf de onderzijde op de constructie van het tandemstel. De staaf links is bedoeld voor het proefrijden, deze geeft de positie aan van de tankopbouw.

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

De onderdelen voor de tank. De tank is gemaakt van een stuk styreen buis en de voor- en achterzijden zijn gemaakt van enkele lagen styreenplaat die in de juiste vorm werden gesneden en geschuurd.

Het model is gereed om geschilderd te worden. De wielen van de trailer zijn tijdelijke exemplaren.

Een blik op de achterzijde van de trailer. De ladders zijn gesoldeerd van 0,3 mm nieuwzilver draad.

Hier is de maximale uitslag van de meesturende assen goed te zien. De bordessen op de trailer zijn hier voorzien van nylon weefsel, maar zijn later van ander materiaal gemaakt.

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Het model is gereed. Na het schilderen zijn de ringen om de tank (alu-tape) en de handrails (nieuwzilverdraad)aangebracht.

De opschriften zijn zelf ontworpen, de witte opschriften zijn geprint door Modeltruck Friesland

Ook hier is de uitslag van de meesturende assen goed te zien.

De bordessen op de trailer zijn vervangen door nieuwe, welke zijn gemaakt van messing profiel en een plat stukje zeef.

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Scania-Vabis-LS76-Super-Rein-de-Jong

Staatsiefoto met het model van de LS76 Super van Rein de Jong op de kade.

En nog een blik op de achterzijde.

Dankzij de meesturende assen is deze hoek geen probleem...

...maar of de brug tegen het gewicht van deze gewichtige combinatie bestand is...?

DAF A1600 en DAF DO2000 Holwerda - Zonen Dokkum:

DAF-A1600-Holwerda-Dokkum

DAF-A1600-Holwerda-Dokkum

DAF-DO2000-Holwerda-Dokkum

DAF-A1600-Holwerda-Dokkum

Als voorbeelden voor de hieronder staande modellen dienen deze DAF A 1600...

...van Holwerda - Zonen te Dokkum en...

...deze DAF DO 2000.

Het volledige wagenpark van Holwerda - Zonen te Dokkum voor het bedrijf van de opdrachtgever.
Foto's: coll. FF

DAF-A1600-Holwerda-Dokkum

DAF-A1600-Holwerda-Dokkum

DAF-DO2000-Holwerda-Dokkum

DAF-DO2000-Holwerda-Dokkum

Het model van de DAF A 1600 is een bijna ongewijzigd Artitec-model.

De aanhanger bestaat uit een Artitec-opbouw en een aangepast Herpa-chassis.
 

De DAF DO2000 is een gewijzigd Brekina-model, waarbij de onderste grille werd rechtgetrokken en de cabine werd gewijzigd in een slaapcabine. De trailer is zelfgebouwd.

De modellen werden met de hand beschilderd en voorzien van opschriften van Modeltruck Friesland.

DAF A 3200 DD Frico Warga:

DAF_A3200_Frico

DAF_A3200_Frico

DAF_A3200_Frico

DAF_A3200_Frico

Het voorbeeld: een helaas slechte foto de DAF A 3200 van de Frico te Warga (Frl.).
Bron: Oude foto's van transportbedrijven uit Friesland (Facebook)

Voor dit model werd een Artitec DAF-model als basis genomen (zie inzet). Het chassis werd verlengd en voorzien van een tandemas.

Voor de melktank werd gebruik gemaakt van twee Cooper Craft kitjes, waarvan de tanks de juiste vorm en diameter hadden. De wiegconstructie en bordessen werden gesneden uit styreenplaat.

Na het spuiten werden de zelfgemaakte opschriften aangebracht en werd het model van een laagje zijdematte vernis voorzien.

 

DAF_A3200_Frico

DAF_A3200_Frico

 

 

Dit is geen sluikreclame meer...
Meer van de kaasauto vindt u hieronder.

Op de achtergrond nog een voorbeeld van een Frico-uitmonstering.

 

Scania LS110 Super Vägverket (Zweden):

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Uitgangspunt voor dit model vormde een van de Scania's in de Zweedse film 'Midvinterduell' van Lars Molin uit 1983.

Deze Scania was voorzien van een zgn. spitsploeg alsmede een zijploeg.

Als basis voor dit model dient een Epoche trekkerchassis dat werd voorzien van een Brekina dagcabine.

Aan de onderzijde van het chassis werd een bevestiging voor het hulpframe van de sneeuwploeg gemaakt.

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Het hulpframe en de spitsploeg werden gemaakt van messingprofiel en -plaat...

 dat zorgvuldig werd gesoldeerd.

De spitsploeg is gemonteerd. De hooggeplaatste lampen zijn van styreen restmateriaal gemaakt.

De Brekina dagcabine werd voorzien van een nieuwe grille, en andere details. De kipper, hier in aanbouw, werd gemaakt van styreenplaat.

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Het inmiddels gespoten model dat opvalt door haar gele kleur.

Beide sneeuwploegen zijn gemonteerd.

De bevestiging van de zijploeg aan de achterzijde vindt plaats d.m.v. een laaggeplaatse aanhangerkoppeling.

Door de bak te liften is de bevestiging voor de zijploeg beter te zien.

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Scania_LS110S_Vägverket

Laat nu de winter maar komen...

Inzet tijdens de winterdienst.

Het model is geweatherd en geplaatst in een winters landschap.

Een flink pak sneeuw voor de boeg (of ploeg).

DAF DA 2600 DKA Fa. S. Siegersma & Zn. Ee:

 

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

 

 

Een paar kwalitatief slechte foto's (bron: Internet) waarop het voorbeeld is afgebeeld:
 

DAF DA 2600 DKA van de firma S.Siegersma & Zn. te Ee (Frl.) rijdend voor Frico Kaas.
Foto's: bron Internet


 

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

Links een Brekina-model en rechts een zelfbouwmodel.
Het verschil in de (stand van) de grille valt op.

De ruimte van de grille van het Brekina-model werd voorzien van vulstukjes, terwijl de flanken aan de voorzijde werden bijgeschuurd.

De grille werd opgebouwd uit laagjes dun styreen en ook de letters worden uit styreenplaat gesneden.

De ruiten aan de achterzijde worden gehalveerd met behulp van stukjes styreenplaat.

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

Het aangepaste model van de DAF met de nieuwe grille

Ter vergelijking: links een origineel Brekina-model en rechts het model na de wijzigingen.

Ook de hoek waaronder de grille is geplaatst, werd gewijzigd

Een bijpassende trailer moest van styreenplaat worden gebouwd.

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

DAF_2600_Siegersma_Ee

Het gerede model van de
DAF FA 2600 DKA

van de fa. S. Siegersma & Zn. in Frico outfit

in een Friese omgeving

 en met een lading kaas onderweg

Scania-Vabis L36 Steéns Örebro/Bilspedition:

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Als voorbeeld voor dit model diende deze Scania-Vabis L36-48 van Steéns Åkeri in Örebro (S) rijdend voor Bilspedition (foto: http://www.berglitruckstop.no/)

Voor de cabine werd het Brekina-model van de Scania L110/111 gebruikt. Deze cabine werd voorzien van een nieuwe (korte) neus...
 

...die, net als de spatborden, uit styreenplaat werd opgebouwd. Voor de bevestiging van de cabine werden twee stukjes uit de bodemplaat van het donormodel gesneden

Ook het chassis ontstond in eigenbouw. De wielen zijn afkomstig van een Epoche Scania-model.
 

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Uit dun styreenplaat werden stripjes voor de grille gesneden, terwijl de mistlampen uit een gietboom (van een bouwpakket) werden gevormd.

 De bevestiging voor het reservewiel werd, net als de bumperstokken, van 0,3 mm fosforbronsdraad gemaakt.

De typisch Zweedse laadbak kon alleen door zelfbouw worden verwezenlijkt.

De Brekina-huif kon worden gebruikt, maar deze werd voorzien van een overlap aan de buitenkant.

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Scania_Vabis_L36_Bilspedition

Het model werd voorzien van een dakrek, ladder en spiegels (gemaakt van 0,3 mm nieuwzilverdraad).

Door middel van een opgelijmde tissue werden wat vouwen in de huif aangebracht, waarna deze werd geschilderd.

Voor de foto nog even voor een bijpassende Epoche-aanhanger gezet.

Een lichtbak (afkomstig van een Epoche-model) op het dak maakt het model compleet.

Scania L110 M.B.N. Sint Jacobiparochie:

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Het voorbeeld: Scania L110 van M.B.N. te Sint Jacobiparochie met 20-voets N.Y.K.-containertrailer.
 

De Scania L110 (uiterst links) met enkele familieleden in de Waalhaven te Rotterdam.
 

Deze foto geeft een goed beeld van zowel de N.Y.K.-container als de -trailer.
 

Een soortgelijke, maar iets oudere combinatie: Scania-Vabis L76 met Be-Ge-cabine.
Foto's: Gerrit Monsma.
 

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Voor het model is een cabine gebruikt welke afkomstig is van een door Epoche gemaakt M.B.N.-model.

Voor de trekker is een Epoche trekkerchassis gebruikt, waarvan de tandemas is verwijderd. Aan de cabine zijn enkele details toegevoegd.

Voor de trailer werd een standaard Herpa-chassis en dito container gebruikt.

De trailer werd op onderdelen aangepast.

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Scania_L110_MBN

Het model van de Scania L110...

...met N.Y.K.-containertrailer...

...naast het originele Epoche-model.

Tezamen met enkele volledig handgemaakte M.B.N.-modellen.

Scania LT145 Lommerts Delfzijl:

Scania_LT145_Lommerts

Scania_LT145_Lommerts

Scania_LT145_Lommerts

 

Het voorbeeld: Scania LT145 van Lommerts Delfzijl

een multifunctionele truck, hier voor een dieplader

en hier als trekker voor een trailer.
Foto's bron: Internet

 

 

Scania_LT145_Lommerts

Scania_LT145_Lommerts

Scania_LT145_Lommerts

 

Voor het model werden Herpa onderdelen (chassis en frontstuurcabine) gebruikt.

Het hulpchassis en andere onderdelen werden gemaakt van polystyreenplaat,...

...waarbij de motorkap functioneel is gemaakt.

Scania_LT145_Lommerts

Scania_LT145_Lommerts

Scania_LT145_Lommerts

Scania_LT145_Lommerts

Het gerede model van de Scania LT145 als trekker...

...in de kleuren van Lommerts Delfzijl.

De LT146 met een passende trailer (VK-modelle)..

Tezamen met zijn voorganger, de Scania LS111.

2 xScania R500 Klaas Westra Transport Dokkum:

 

Scania_R500_TL_Klaas_Westra

Scania_R500_TL_Klaas_Westra

 

 

De voorbeelden: Scania R500 Topline en ...

...Scania R500 Highline van Klaas Westra Transport in de binnenstad van Dokkum.
Foto's: FF

 

Scania_R500_TL_Klaas_Westra

Scania_R500_TL_Klaas_Westra

Scania_R500_TL_Klaas_Westra

Scania_R500_TL_Klaas_Westra

De modellen:
de Scania R 500 is een ongewijzigd Herpa model, terwijl de R500 Highline afkomstig is van AWM.

De modellen zijn deels in kleur gespoten (zilver) en deels beschilderd (blauw).

De belijning en opschriften zijn zelf gemaakt m.b.v. computer en decalpapier.

Een bijpassende trailer werd gemaakt d.m.v. een Herpa model dat is voorzien van decals geprint door Modeltruck Friesland.

Scania LBS141 Althuisius Tzummarum:

Scania_LBS141_Althuisius

Scania_LBS141_Althuisius

Scania_LBS141_Althuisius

Scania_LBS141_Althuisius

Het voorbeeld: Scania LBS141 van Althuisius Tzummarum rijdend voor Friesche Vlag

De voorganger: Scania LBS110 Super met Heiwo opbouw

in staat om een maximaal aantal liters koffiemelk te transporteren

De LBS141 in het gelid op het terrein van Althuisius.
Foto's: bron Internet

Scania_LBS141_Althuisius

Scania_LBS141_Althuisius

Scania_LBS141_Althuisius

Scania_LBS141_Althuisius

Het model bestaat uit een Herpa Scania LBS141 waarvan het chassis is ingekort

De laadbak en aanhanger zijn handgebouwd ...

... met behulp van polystyreenplaat van Evergreen en enkele Herpa-onderdelen

De opschriften zijn zelf gemaakt m.b.v. decalpapier van Testors

Volvo F88 De Bruin Surhuisterveen:

Volvo_F88_De_Bruin

Volvo_F88_De_Bruin

Volvo_F88_De_Bruin

Volvo_F88_De_Bruin

Als voorbeeld voor het hiernaast afgebeelde model diende een van deze Volvo's F88 van Transportbedrijf De Bruin in Surhuisterveen.

Voorbeeld voor de opschriften op de huif:
Volvo F89 van De Bruin Surhuisterveen.
Foto's: bron Internet

Een Volvo F88 model van Albedo vormt de basis voor dit model. De laadbak van de truck en de aanhanger zijn 'scratchbuilt' van polystyreenplaat.

De opschriften zijn zelf getekend en geprint m.b.v. CorelDraw.

Scania L110 Super Rinsma Franeker:

 

Scania_L110S_Rinsma

Scania_L110S_Rinsma

 

 

Scania L110 Super van transportbedrijf Rinsma te Franeker als trekker voor een flinke trailer.
Foto: FF

Het voorbeeld van de hieronder afgebeelde trailer, hier met hoge schotten en een hydraulische kraan.
Foto: Rinsma

 

Scania_L110S_Rinsma

Scania_L110S_Rinsma

Scania_L110S_Rinsma

Scania_L110S_Rinsma

Het model van de Scania L110 Super van Rinsma Franeker met de korte steentrailer, hier met lage gelakte schotten en een Hulo-kraan.

De laadvloer van de zelfgebouwde trailer is ingelegd met fineer.

De Hulo-kraan kan in de lengterichting van de trailer worden verschoven.

De kraanarm is draaibaar en de stenenklem aan de kraanarm kan worden verschoven.

Scania LS86 G.G. de Vries & Zn. B.V. Sint Jacobiparochie:

Scania_LS85_De_Vries

Scania_LS85_De_Vries

Scania_LS85_De_Vries

Scania_LS85_De_Vries

Het toenmalige wagenpark G.G. de Vries & Zn. B.V. te St. Jacobiparochie (nu Minnertsga)

Scania LS86 met achterop de Frico-muis.

Helaas verkleurde foto van de voorzijde van dezelfde truck

Ook hier een Frico-muis...
Foto's: G.G. de Vries & Zn. BV

Scania_LS85_De_Vries

Scania_LS85_De_Vries

Scania_LS85_De_Vries

Scania_LS85_De_Vries

Voor het model is een Scania LS111 model van Epoche gebruikt dat met een werkende stuuras en enkele details is verbeterd

De gesloten laadbak werd gemaakt van polystyreenplaat.

Na beschildering is de bak voorzien van zelfgemaakte transfers.

De Frico-muis mag natuurlijk niet ontbreken.