|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Idee
Als leden van de Modelspoorclub
Assen hadden we samen met anderen al eens het plaatselijke
station en emplacement nagebouwd. Omdat dit een grootschalig
project was dat veel tijd had gekost, ontstond de behoefte aan
een iets kleiner project, niet alleen vanwege de kleinere omvang
en daarmee het overzicht bevorderend, maar ook bedoeld om
anderen te laten zien dat je met eenvoudige technieken en
beperkte ruimte, zowel financieel als fysiek, toch een redelijk
resultaat kunt bereiken. |
|
|

|
|
|
|
|
|
Omdat we tijdens presentaties op
regionale beurzen merkten dat een onderwerp uit de eigen regio
tot de verbeelding spreekt van het publiek, ontstond het idee om
voor dit nieuwe idee een station uit de eigen omgeving te nemen.
Al snel gingen daarbij de gedachten uit naar station Rolde aan
de voormalige spoorlijn Assen-Stadskanaal, in het begin van de
20e eeuw aangelegd door de Noord-Ooster Locaal
Spoorwegmaatschappij (NOLS). De keus viel op Rolde omdat we
dachten dat het emplacement van zeer beperkte omvang zou zijn en
we meenden dat we alles wel kwijt zouden kunnen op twee
modulebakken van 120 x 60 cm per stuk. Daarbij kwam nog het
voordeel dat het voormalige stationsgebouw nog bestaat en
daardoor dus ook nog te fotograferen was. |
|
|
|
|
|
|
 |
|
Op safari
Met deze ideeën in het hoofd reisden we op een
zomeravond af naar Rolde om enige foto's van het
voormalige stationsgebouw en de directe omgeving te
maken. Tot onze niet geringe blijdschap bleken de
huidige bewoners van het gebouw te beschikken over de
bouwtekeningen van het stationsgebouw, het post- annex
toiletgebouwtje en het emplacement en ook nog van
verschillende data. Dankbaar namen wij het aanbod om
alles te kopiëren aan. |
|
|
|
|
|
Ook de
herinneringen van de bewoners, zoals de plaats van de
inmiddels verdwenen bomen op het perron, hielpen ons een
flink stuk op weg. We mochten zelfs kopieën maken van
familiefoto's, omdat daar de indeling van de
stationstuin goed op te zien was. Uit de tekeningen
bleek echter dat het emplacement iets groter was geweest
dan wij ons hadden voorgesteld en dit zou in model een
keer langer worden dan we gepland hadden. We zouden dan
minimaal 4 modulebakken nodig hebben. Daardoor zou ons
project een behoorlijke omvang krijgen en dat was niet
de bedoeling. |
|
 |
|
|
 |
|
We besloten
dan ook om te beginnen met het meest interessante
gedeelte, namelijk het stuk waar stationsgebouwen en
overweg gelegen waren. Dit gedeelte kon zonder
beperkingen op twee modulebakken worden gerealiseerd.
Door het geheel te plaatsen in tijdperk II, zo omstreeks
1935, konden we niet alleen de meest uitgebreide
sporensituatie uitbeelden, maar ook het reizigersverkeer
dat tot 1936 had geduurd (zij het met een kleine
opleving in - en vlak na - de Tweede Wereldoorlog).
Overigens is gedurende de jaren daarna zo weinig in de
plaatselijke situatie veranderd, dat ook treinen uit de
jaren vijftig op deze baan niet misstaan. |
|
|
Constructie
De 'modulebakken' werden op traditionele wijze gemaakt
van 18 mm multiplex. Op het bovenblad werd een laag
zachtboard (van ondervloerdelen) gelijmd. Hierop werden
de rails (Peco code 75) bevestigd en vervolgens met nog
een laag zachtboard de basis van de perrons aangelegd,
waarna de contouren van het landschap werden
aangebracht, door middel van onder meer het uitsnijden
van de sloten en het aanbrengen van de verhoging in de
straat bij de overweg. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Bestrating
Vervolgens werd de bestrating aangelegd, die in
hoofdzaak bestaat uit gips dat werd aangebracht en
gemodelleerd en dat na het uitharden ingekrast met een
afbreekmesje. Een monnikenwerk, maar de vorm van de weg
is in onze ogen redelijk geslaagd. Slechts de losweg
werd vervaardigd uit gipsdelen die met behulp van
siliconenmallen werden gegoten. Het verharde gedeelte in
de perrons bestaat uit Slaters-plasticplaat. Hierna werd
de bestrating geschilderd en werden de perrons voorzien
van beschoeiing en grind. |
|
|
Groen
Daarna kon de begroeiing worden aangelegd, waarbij voor
het gras gebruik werd gemaakt van Heki Wildgras en
enkele stukjes van een Auhagen grasmat, hier en daar
aangevuld met materiaal van onder andere Woodland
Scenics en uit de natuur. Voor de grote bomen werd als
basis een hoeveelheid dun elektriciteitsdraad gewikkeld
en zodanig gevormd dat stammen met takken ontstonden,
die vervolgens werden bestreken met een mengsel van
verf, aarde en houtlijm, en daarna werden behangen en
bestrooid met foliage en schuimvlokken (onder andere
Woodland Scenics en Heki Flor). De stammen werden nog
nabehandeld met Woodland turf (bruingroen) om mos en
algen na te bootsen. Voor de kleinere begroeiing werd
overwegend bevlokt zeeschuim gebruikt. Voor de in Rolde
veel voorkomende heggen werden voor de stammetjes de
stekels van de tamme kastanje gebruikt die werden
bevlokt met Heki Flor. |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Gebouwen
Ondertussen werd thuis druk gewerkt aan de gebouwen, die
hoofdzakelijk werden gemaakt van styreen. Omdat de gebouwen in
werkelijkheid voor het grootste deel bestaan uit
schoonmetselwerk, werd besloten hiervoor Slaters-plasticplaat
met steentjesmotief in schaal N te gebruiken, mede omdat de
grootte en het verband tussen de steentjes het meest overeenkwam
met de werkelijkheid. Daar dit overigens soepele en gemakkelijk
te bewerken materiaal erg dun is, werden de buitenwanden
aangebracht op een onderlaag van 1,5 mm styreenplaat om meer
stevigheid te verkrijgen; dit hield echter wel in dat de raam-
en deuropeningen tweemaal moesten worden uitgesneden. Door de
verlijming van de steentjesplaat op een onderlaag bleek echter
een nare eigenschap van het plasticplaat aan het licht te komen:
de in het materiaal aanwezige weekmakers zorgen ervoor dat na
verlijmen de zaak kromtrekt. Door in de gebouwen een bodemplaat,
tussenwanden en plafonds aan te brengen, werd het geheel zo
stevig dat kromtrekken niet meer mogelijk was. De gebouwen
kregen een interieur, maar door de verlijming van alle delen is
deze slechts van buitenaf waarneembaar. Voor de gepleisterde
buitenmuren (straat- en westzijde) van het station werd 0,5 mm
dik Evergreen-plaatmateriaal (dezelfde dikte als de Slaters
plaat) gebruikt, dit materiaal werd ook gebruikt voor de
kozijnen, afvoergoten, lijsten en dergelijke. Voor de dakpannen
is Kibri-plaat gebruikt. Voor de aan het stationsgebouw
aangebouwde goederenloods en het kleine opslagloodsje direct
naast het stationsgebouw is Evergreen-plaat met plankmotief
gebruikt. De kolenopslag is opgetrokken uit spanten van styreen
die bewerkt zijn om ze het uiterlijk van hout te geven, terwijl
de buitenwanden uit houten schrootjes werden vervaardigd, die
afkomstig waren van een oude jaloezie.
Het dak van golfplaat werd
gemaakt van voorgevormd Evergreen materiaal. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Materieel en details
Voor het rollend materieel wordt vooralsnog gebruik gemaakt van
reeds voorhanden zijnde locs en rijtuigen. Historisch gezien zou
hier echter een 5500 van Model Loco op z'n plaats zijn, terwijl
de bijbehorende 2-assige rijtuigen waarschijnlijk zelf gebouwd
moeten worden. Voor de goederenwagens wordt gebruik gemaakt van
het tegenwoordig ruimschoots op de markt verkrijgbare materieel.
Ter afwerking van het geheel is een aantal details aangebracht,
zoals hekken, lantaarns, mensen en dieren (had u de
konijnenhokken al opgemerkt?), bagage/ kleingoed en andere
vervoermiddelen als fietsen en enkele auto's. De
ATO-laadkistenauto is gebouwd uit messing (de profielen van de
laad-/ losinstallatie) en styreen (truck en traileronderstel)
naar een aantal tekeningen uit 'De Modelbouwer' van 1983.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Hunebed
Nadat de twee modulebakken zo goed als waren afgebouwd,
besloten we een derde bak aan het geheel toe te voegen, waarop
de rest van het emplacement in sterk ingekorte vorm moest komen
te liggen. Hierdoor kon nog iets van de karakteristieke omgeving
worden meegenomen, zoals het hunebed, de begraafplaats en kon de
kerk met de in de wijde omtrek zichtbare toren een plaatsje op
de achtergrond krijgen. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Aan weerskanten van het
emplacement zijn twee uithaalspoortjes geplaatst; daardoor
ontstaat iets meer rijlengte en wordt het mogelijk een
verbinding te maken met een van de andere stations aan deze
lijn, bijvoorbeeld het volgende station aan de
lijn Assen- Stadskanaal:
Eext(erhalte). |
|
|
|
|
|
Een YouTube-filmpje over het model van
Station Rolde vindt u
hier |
|
|
en
hier nog
eentje |
|
|
|
|
|
Foto´s: Andrew Burnham,
tekening: Fokko
Feenstra. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|