Home |De Philipslijn| Oostmahorn | Gasselte  | Eexterhalte | Station Rolde
 It Dockumer Lokaeltsje  | NTM-diorama | Modelspoorlinks |  Contact

 

 

     
 

TIP!!!
Deze modelbaan is
op 2 november 2024
aanwezig op de modelspoorbeurs in Assen.


Meer informatie:


Korte beschrijving van de Philipslijn op Friesland Rail


Stichting Spoorverleden Drachten

Stichting_Spoorverleden_Drachten


Spoorwegen in Friesland, een website van Wytze H. Wijbenga over NTM en NFLS.
Spoorwegen_in_Friesland






Kijk ook eens op
Trucs met Trucks
van Fokko Feenstra


 

 
     
     
     
De Philipslijn
De voormalige NTM-tramlijn Groningen-Drachten

Fokko Feenstra, Theo Maris en Niek Martens

Klik op de foto's voor het grote formaat (© copyright).

     
     
     
 

De Philipslijn

 
 

 

 
 

Idee
Na het bouwen van enkele tentoonstellingsbanen waarbij van A naar B werd gereden, leek het ons een goed idee om een rondlopende modelspoorbaan te bouwen, zodat de aandacht tijdens exposities meer op de contacten met de bezoekers zou kunnen worden gericht. Omdat we naar Noord-Nederlands voorbeeld bouwen, werd nagedacht over welk thema geschikt zou zijn voor een railovaal met beperkte oppervlakte. Na enig brainstormen gingen de gedachten uit naar de spoorlijn Groningen-Drachten, een voormalige tramlijn van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM), welke lange tijd nog slechts in gebruik was voor goederenvervoer en zijn eindpunt vond in de Philipsfabriek in Drachten.

 
 

 

 
 

De Philipslijn

De Philipslijn

 
 

 

 
 

Model
Voor de modelbaan werd besloten niet een bepaald lijngedeelte na te bouwen, maar enkele karakteristieke elementen van deze lijn samen te voegen tot een geheel. Na enkele schetsen gemaakt te hebben konden al snel de noodzakelijke modules worden gemaakt, waarna we het spoor konden uitleggen. Mede aan de hand van piepschuim proefmodellen werd een soort mock-up gemaakt en kregen we een idee van de mogelijkheden met betrekking tot de te realiseren elementen. Vanaf de richting Groningen gerekend zijn dat het voormalige tolhuis in Peizermade, een bijna op de spoorlijn staande boerderij nabij Roden, de ophaalbrug met omringende bebouwing in het centrum van Leek, de kerk van Nuis en het in de noordelijke provincies vermaarde hotel-café-restaurant De Kruisweg in Marum. Omdat de spoorlijn grotendeels langs de doorgaande weg liep, ontstond ook de gedachte het Faller Car System te integreren in de modelbaan. Als tijdperk werd, mede vanwege het al aanwezige rijdend materieel, voor de jaren ’60 van de vorige eeuw gekozen.

 
 

 

 
 

De Philipslijn

De Philipslijn

 
 

 

 
 

Bouwen
Om de werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen vonden we dat de gebouwen helemaal zelf moesten worden gebouwd; dat geschiedde voornamelijk met behulp van styreenplaat van Evergreen in verschillende dikten. Voor het schoonmetselwerk werd steentjesplaat van Slater’s Plastikard gebruikt en de dakpannen werden gevonden bij Auhagen. Na het schilderen van de gebouwen werden deze nog lichtjes geweatherd. Het door Leek lopende kanaal werd voorzien van een donkere grondlaag, waarna enkele lagen bootlak volgden. Over dit kanaal werd een
voornamelijk uit messing profiel gebouwde ophaalbrug aangebracht, maar vanwege de functionaliteit van de rails en de rijdraad voor de auto's in het wegdek is deze niet werkend uitgevoerd. Omdat er destijds in Leek een sluis in het kanaal lag, kon deze mooi dienen als afsluiting van het kanaal in de achtergrond.
De bomen zijn gemaakt met behulp van de zogenaamde draadmethode en begroeningsmateriaal van Heki en miniNatur. De verschillende soorten bodemgroen komen voornamelijk van Heki en Martin Welberg.

 
 

 

 
 

De Philipslijn

 
 

 

 
 

Materieel
Voor het rijdend materieel werd besloten te gaan rijden met twee verschillende treinsamenstellingen, zoveel mogelijk naar voorbeeld van de werkelijkheid. De locs, een NS 2400 en een NS 500/600, werden daarbij voorzien van decoders om daarmee over constante verlichting bij lage snelheid te kunnen beschikken. De voor het vervoer van/naar Philips in Drachten gebruikte zogenaamde groentewagens komen uit het assortiment van Artitec. De zelflossers type Eds voor de kolentrein werden gevonden bij Roco. Behalve een aan het tijdperk aangepaste beschrifting en een lichte vervuiling, werd er niets aan de goederenwagens gewijzigd.

 
 

 

 
 

De Philipslijn

 

De Philipslijn

 
 

 

 
 

Ten behoeve van het wegverkeer werden enkele onderstellen van Faller verbouwd naar Noord-Nederlandse voorbeelden: een DAF A 1800 asfaltkipper van Greving te Groningen en een Scania-Vabis LBS76 bietenwagen van Westra te Nes. De bietenlading voor deze laatste bestaat uit gebrande sesamzaadjes, die met kleikleurige verf werden nabehandeld. Om de auto’s ter hoogte van het straatspoor in de dorpskom van Leek niet in onzachte aanraking te laten komen met de trein, werd achter de coulissen een stopsectie gemaakt. Zodra de trein het straatspoor heeft verlaten, komt na een druk op de knop de auto weer tevoorschijn om zijn weg te vervolgen.  

 
 

 

 
 

De Philipslijn

 
 

 

 
 

Afwerking
Ondertussen werd de baan voorzien van een achtergrond, die bestaat uit triplexplaten en die werd voorzien van een lichte wolkenlucht en vage horizon. Ten behoeve van exposities werd een frieslijst met verlichting alsmede een rok aangebracht.
De bomen zijn gemaakt met behulp van de gekende draadmethode en begroeningsmateriaal van Heki en miniNatur. De verschillende soorten bodemgroen komen voornamelijk van Heki en Martin Welberg. Daarnaast werd een aantal 'eyecatchers' aangebracht, zoals een ijsverkoper, enkele verkoopwagens (VK-Modelle), een destijds in deze regio vermaarde ESA-bus (geschilderd Starline model) alsmede een paar bootjes in het kanaal. Details als ANWB-richtingwijzers, bushaltes, plaatsnaam- en verkeersborden, werden van messing profiel/plaat gemaakt, die na het schilderen werden voorzien van op decalpapier geprinte opschriften. Tenslotte werd het geheel verlevendigd met een aantal figuren van Preiser en Merten.

 
 

 

 
  De Philipslijn  
 

Een overzicht van de gehele modelbaan

 
  Foto's: © 't Noorderspoor (Fokko Feenstra)  
 

 

 
  Klik hier voor een impressie van deze modelspoorbaan op YouTube