 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Idee
Na het bouwen van enkele tentoonstellingsbanen waarbij van A naar B werd
gereden, leek het ons een goed idee om een rondlopende modelspoorbaan te bouwen,
zodat de aandacht tijdens exposities meer op de contacten met de bezoekers zou
kunnen worden gericht. Omdat we naar Noord-Nederlands voorbeeld bouwen, werd
nagedacht over welk thema geschikt zou zijn voor een railovaal met beperkte
oppervlakte. Na enig brainstormen gingen de gedachten uit naar de spoorlijn
Groningen-Drachten, een voormalige tramlijn van de Nederlandsche Tramweg
Maatschappij (NTM), welke lange tijd nog slechts in gebruik was voor
goederenvervoer en zijn eindpunt vond in de Philipsfabriek in Drachten. |
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
|
|
Model
Voor de modelbaan werd besloten niet een bepaald lijngedeelte na
te bouwen, maar enkele karakteristieke elementen van deze lijn samen te voegen
tot een geheel. Na enkele schetsen gemaakt te hebben konden al snel de
noodzakelijke modules worden gemaakt, waarna we het spoor konden uitleggen. Mede
aan de hand van piepschuim proefmodellen werd een soort mock-up gemaakt en
kregen we een idee van de mogelijkheden met betrekking tot de te realiseren
elementen. Vanaf de richting Groningen gerekend zijn dat het voormalige tolhuis
in Peizermade, een bijna op de spoorlijn staande boerderij nabij Roden, de
ophaalbrug met omringende bebouwing in het centrum van Leek, de kerk van Nuis
en het in de noordelijke provincies vermaarde hotel-café-restaurant De Kruisweg
in Marum. Omdat de spoorlijn grotendeels langs de doorgaande weg liep, ontstond
ook de gedachte het Faller Car System te integreren in de modelbaan. Als
tijdperk werd, mede vanwege het al aanwezige rijdend materieel, voor de jaren
’60 van de vorige eeuw gekozen. |
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
|
|
Bouwen
Om de werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen vonden we dat de
gebouwen helemaal zelf moesten worden gebouwd; dat geschiedde
voornamelijk met behulp van styreenplaat van Evergreen in
verschillende dikten. Voor het schoonmetselwerk werd steentjesplaat
van Slater’s Plastikard gebruikt en de dakpannen werden gevonden bij
Auhagen. Na het schilderen van de gebouwen werden deze nog lichtjes
geweatherd. Het door Leek lopende kanaal werd voorzien van een
donkere grondlaag, waarna enkele lagen bootlak volgden. Over dit
kanaal werd een
voornamelijk uit messing profiel gebouwde ophaalbrug aangebracht,
maar vanwege de functionaliteit van de rails en de rijdraad voor de
auto's in het wegdek is deze niet werkend uitgevoerd. Omdat er
destijds in Leek een sluis in het kanaal lag, kon deze mooi dienen
als afsluiting van het kanaal in de achtergrond.
De bomen zijn gemaakt met behulp van de zogenaamde draadmethode en
begroeningsmateriaal van Heki en miniNatur. De verschillende soorten
bodemgroen komen voornamelijk van Heki en Martin Welberg. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Materieel
Voor het rijdend materieel werd besloten te gaan rijden met twee
verschillende treinsamenstellingen, zoveel mogelijk naar voorbeeld van de
werkelijkheid. De locs, een NS 2400 en een NS 500/600, werden daarbij voorzien
van decoders om daarmee over constante verlichting bij lage snelheid te kunnen
beschikken. De voor het vervoer van/naar Philips in Drachten gebruikte
zogenaamde groentewagens komen uit het assortiment van Artitec. De zelflossers
type Eds voor de kolentrein werden gevonden bij Roco. Behalve een aan het
tijdperk aangepaste beschrifting en een lichte vervuiling, werd er niets aan de
goederenwagens gewijzigd. |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
Ten behoeve van het wegverkeer werden enkele
onderstellen van Faller verbouwd naar Noord-Nederlandse voorbeelden:
een DAF A 1800 asfaltkipper van Greving te Groningen en een
Scania-Vabis LBS76 bietenwagen van Westra te Nes. De bietenlading
voor deze laatste bestaat uit gebrande sesamzaadjes, die met
kleikleurige verf werden nabehandeld. Om de auto’s ter hoogte van
het straatspoor in de dorpskom van Leek niet in onzachte aanraking
te laten komen met de trein, werd achter de coulissen een stopsectie
gemaakt. Zodra de trein het straatspoor heeft verlaten, komt na een
druk op de knop de auto weer tevoorschijn om zijn weg te vervolgen.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Afwerking
Ondertussen werd de baan voorzien van een achtergrond, die bestaat
uit triplexplaten en die werd voorzien van een lichte wolkenlucht en
vage horizon. Ten behoeve van exposities werd een frieslijst met
verlichting alsmede een rok aangebracht.
De bomen zijn gemaakt met behulp van de gekende draadmethode en
begroeningsmateriaal van Heki en miniNatur. De verschillende soorten
bodemgroen komen voornamelijk van Heki en Martin Welberg. Daarnaast
werd een aantal 'eyecatchers' aangebracht, zoals een ijsverkoper,
enkele verkoopwagens (VK-Modelle), een destijds in deze regio
vermaarde ESA-bus (geschilderd Starline model) alsmede een paar
bootjes in het kanaal. Details als ANWB-richtingwijzers, bushaltes,
plaatsnaam- en verkeersborden, werden van messing profiel/plaat
gemaakt, die na het schilderen werden voorzien van op decalpapier
geprinte opschriften. Tenslotte werd het geheel verlevendigd met een
aantal figuren van Preiser en Merten. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
Een overzicht van
de gehele modelbaan |
|
|
Foto's:
©
't Noorderspoor
(Fokko Feenstra) |
|
|
|
|
|
Klik
hier voor
een impressie van deze modelspoorbaan op YouTube |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|