|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Na enkele
projecten met als thema stations aan de spoorlijn Assen-Stadskanaal gerealiseerd
te hebben kwam bij de bouwers een haventje als wens naar voren en daarbij viel
de keuze op Oostmahorn. Een spoorlijn heeft die havenplaats echter nooit gekend,
maar plannen daartoe zijn er wel geweest. Oostmahorn ligt namelijk aan de
voormalige Lauwerszee (nu Lauwersmeer genaamd) en voorafgaand aan de afsluiting
van deze zeearm vormde de haven van dit dorpje de verbinding naar het eiland
Schiermonnikoog. |
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
|
|
Nadat de Noord-Friesche Lokaal Spoorwegmaatschappij (NFLS) aan
het begin van de 20e eeuw een tweetal spoorlijnen in het uiterste
noorden van Friesland had aangelegd, ontstonden er plannen om de noordoostelijke
lijn vanaf Anjum nog een paar kilometer door te trekken naar de haven van
Oostmahorn. Die plannen zijn echter nooit tot uitvoering gekomen. Voor
modelbouwers natuurlijk wel een uitgelezen kans om dat wel te realiseren,
waarbij de (voorbije) werkelijkheid zou kunnen worden gecombineerd met een deel
fantasie. |
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
|
|
Voorbereiding
Nadat in de voorbereiding zoveel mogelijk tekeningen en beeldmateriaal
was verzameld, kon een beeld worden gevormd van de te maken
modelspoorbaan. Dat plan bestond uit een deel haven, de zeedijk met het
daarop gevestigde restaurant en een deel van het achter de dijk liggende
dorp. Omdat we qua presentatie goede ervaringen hadden met een iets
rondlopende opstelling, besloten we ook nu de modules een iets grotere
hoek aan de kopse kant te geven, waardoor de kijker zo mogelijk een
beter overzicht op de gehele voorstelling krijgt. De segmenten, die werden
samengesteld uit berkentriplex, zijn daardoor aan de achterzijde
maximaal 1.40 m lang en zijn 0.60 m breed. |
|

 |
|
|
|
|
|
|
|

 |
|
Aanleg
Uitgangspunt bij de aanleg van de
modelbaan was dat de bebouwing van het dorp er was
voordat het spoor werd aangelegd. Wel hebben we de
vrijheid genomen om de bestaande dijkcoupure voor een
afwateringskanaaltje aan te wenden voor een doorgang
voor het spoor. Ook is de pier verlengd om daarmee wat
treinbewegingen mogelijk te maken. De modules werden,
behalve op waterniveau, voorzien van een of meerdere
lagen zachtboard om het landschap (en vooral de zeedijk)
in model te brengen. Nadat het spoor (Peco code 75) op
de ondergrond was bevestigd, werden de wissels voorzien
van een aandrijving (Cobalt) en werd het geheel
geëlektrificeerd. Vervolgens werd de baan voorzien van
een frieslijst met TL-verlichting. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Zelfbouw
Voor de herkenbaarheid bleek dat volledige zelfbouw van enkele schepen
en het merendeel van de bebouwing noodzakelijk was. Het basismateriaal
bestaat daarbij voornamelijk uit styreenplaat, bij de schepen aangevuld
met messing onderdelen. Voor de bebouwing werd voorbewerkt
steentjesplaat en materiaal van Evergreen (bv. met plankmotief)
gebruikt. Het havenlicht en de brug naar het peilloodtorentje werden uit
messing gesoldeerd. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Water
Als basis voor het water in de haven werd
na een laagje grondverf een hoeveelheid acrylaatkit
aangebracht, waarna de golven werden gemaakt door de nog
natte kit te behandelen met een vachtroller. Vervolgens
werd het water op kleur gebracht met donkerblauw/-groene
verf en zorgden enkele lagen vernis voor diepte in het
water alsmede een ‘natte look’. Om de schuimkoppen weer
te geven werden de golven een beetje aangetipt met witte
verf (drybrushing). Nadat alles was gedroogd werd het
water op de plaatsen van de schepen weggesneden en
liggen de schepen ‘in het water’. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Aankleding
Omdat we geen geschikt kant- en klaar materiaal voor de in de zeedijk
liggende basaltblokken konden vinden, moesten deze stuk voor stuk uit
karton worden gesneden. Door uit karton met verschillende dikten ook
verschillende vormen te snijden, werd voorkomen dat het uiterlijk van de
zeewering te strak zou lijken, maar het betekende wel een behoorlijke
legpuzzel. Voor de bestrating werd voorbewerkt foamplaat gebruikt, dat
voor het grootste deel werd voorzien van een op straatklinkers
gelijkende tint. De betonnen wanden van de veerdam bestaan uit foamboard,
dat na het verwijderen van een kartonlaagje werd ingekrast om de
betonstructuur na te bootsen. Voor de meerpalen werd hardhout gebruikt
en voor de bielzen, die zorgen voor opvulling tussen de rails, werden
stukjes balsahout ingekerfd. Het groen op de baan bestaat uit gras van
diverse fabrikanten (o.a. Heki, Martin Welberg) en een aantal volledig
zelfgebouwde bomen, die met behulp van de bekende draadmethode werden
gemaakt en voor het loof werden voorzien van Heki Flor. |
|

 |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Materieel
Uit archiefmateriaal bleek dat er op de Noord-Friesche
lijnen bij bijzondere gelegenheden, ook na de
beëindiging van het personenvervoer, wel eens een
‘Blauwe Engel’ reed. Vanwege de beperkte ruimte in de
haven werd besloten een DE-I van Artitec aan te
schaffen. De goederendienst werd in de jaren ’60 op die
lijnen vooral verzorgd door de NS-serie 2400. Modellen
van de 2400 waren reeds voorhanden (Roco, Holland Rail).
De wagons stammen voornamelijk van Artitec en Roco. |
|
|
|
|
|
Details
De voor de lantaarns gebruikte telegraafpalen
werden van satéprikkers gemaakt, waarbij de lampen uit styreen
werden gesneden en door middel van een drupje tweecomponentenlijm werden
voorzien van glazen bolletjes. De isolatoren aan deze palen bestaan uit
een staafje messingdraad, waarop een stukje isolatiekous van
elektriciteitsdraad werd gelijmd. Om de handbediening van de wissels uit
te beelden werden functionele wisselstellers gebouwd van messing.
Natuurlijk mogen meeuwen in een havenplaats niet ontbreken en ook
hiervoor werd uitgeweken naar zelfbouw. Daarbij werd de romp
gesneden/geschuurd uit de uit bouwpaketten afkomstige gietbomen en
werden kop en vleugels gesneden uit (dun) styreenplaat van Evergreen. |
|

 |
|
|
|
|
|
 |
|
Achtergrond
Het geheel werd voorzien van een achtergrond die uit 1 foto bestaat
en op canvas is geprint, een soort tuinposter. Deze achtergrond
wordt opgehangen aan de constructie van de frieslijst. De afgebeelde
dreigende wolkenpartij past ons inziens goed bij de woelige baren in
de haven. Daarbij zorgt een AVT drievoudige geluidsmodule
nog voor wat passend geluid op de achtergrond. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
Een overzicht van
de gehele modelbaan |
|
|
Foto's:
© Gerard Tombroek
|
|
|
|
|
|
Klik
hier voor
een impressie van deze modelspoorbaan op YouTube |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|