Home |De Philipslijn| Oostmahorn | Gasselte  | Eexterhalte | Station Rolde
 It Dockumer Lokaeltsje  | NTM-diorama | Modelspoorlinks |  Contact

 

 

     
 

Meer informatie:


De Noord-Ooster Locaal Spoorwegmaatschappij van R. van Wissen.
Noord-Ooster_Locaal_Spoorwegmij


Station Gasselte op Stationsweb:
Station Gasselte_op_Stationsweb

 


Kijk ook eens op
Trucs met Trucks
van Fokko Feenstra



 

 
     
     
     
Gasselte
aan de spoorlijn Assen-Stadskanaal

Fokko Feenstra en Theo Maris

Klik op de foto's voor het grote formaat (© copyright).

     
     
     
 

gasselte010

 
 

 

 
 

Na onze voorgaande modelbanen Station Rolde en Eexterhalte gingen we op zoek om op de reeds ingeslagen weg een volgend station aan de voormalige spoorlijn Assen-Gasselternijveen-Stadskanaal in model na te bouwen. Vanuit de richting Assen komend leek het station van Gieten een logisch vervolg te zijn, ware het niet dat het stationsgebouw van Gieten grote overeenkomsten vertoonde met dat van Rolde, waardoor dat idee iets minder aantrekkelijk was en dat station (voorlopig) afviel. Het daarop volgende station in de richting van Stadskanaal betreft Gasselte, dat in vroeger tijden beschikte over een pittoresk haltegebouw en welke halte bovendien in een ruime boog was gelegen. Het haltegebouw van Gasselte is overigens reeds jaren geleden verdwenen en slechts een eenvoudig hutje herinnert nu ter plaatse nog aan het feit dat de halte Gasselte ooit was gelegen aan een van de lijnen van het spoorwegnet van de Noord-Ooster Locaal Spoorwegmaatschappij (NOLS).

 
 

 

 
 

gasselte003

 

Naast de benodigde tekeningen van emplacement en haltegebouw werden een paar foto’s gevonden in boeken en op Internet, waarbij de omstreeks 1960 door spoorwegfotograaf Roef Ankersmit genomen foto’s van het haltegebouw en het emplacement van groot belang waren. Een enkele prentbriefkaart, waarop ook het retiradegebouwtje staat afgebeeld, gaf een mooi overzicht van het perron en directe omgeving en een paar afbeeldingen van het viaduct en de insnijding (plaatselijk 'Het Ravijn' genoemd) maakten het beeld redelijk compleet.

 
 

 

 
  Kenmerkend voor het deels gecombineerde reizigers- en goederenvervoer op de lijn Assen-Stadskanaal was een lokaaltrein bestaande uit een NS-stoomloc serie 5500, enkele tweeassige rijtuigen en een paar goederenwagens. Aangezien we bij de bouw van de vorige stations al een 5500 op ons wensenlijstje hadden staan, werd deze nu eindelijk aangeschaft in de vorm van een ModelLoco kit, waarbij de loc op enkele punten werd verbeterd. Zo werd deze ten behoeve van de rijeigenschappen voorzien van een gecompenseerde drijfas (driepuntscompensatie) en een vliegwiel. Tevens is het model van Fleischmann kortkoppelingen voorzien en zijn enkele accessoires toegevoegd, zoals Philotrain-lantaarns.  
 

 

 
 

gasselte004

 
 

 

 

 

 
 

Om de voorbije werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen betekende dat de gebouwen voor deze modelbaan zelf moesten worden gebouwd. Deze werden, inclusief het viaduct, voornamelijk gemaakt van styreen. Daarbij werd in de regel een karkas, bestaande uit styreenplaat met een dikte van 1,5 mm, gemaakt om daarop de dunne muurplaten van Slater’s (N-schaal steentjesmotief) te kunnen bevestigen. Voor de gepleisterde buitenmuren aan de west- en zuidzijde van het haltegebouw werd effen styreenplaat met een dikte van 0,5 mm gebruikt. Om kromtrekken van de buitenmuren te voorkomen werden de gebouwen voorzien van tussenwanden, die zo mogelijk volgens tekening werden aangebracht. Deze tussenwanden geven tevens meer stevigheid aan het gebouw. Om de miniatuurbewoners tegen hemelwater te beschermen werden dakplaten van o.a. Kibri gebruikt. Daklijsten e.d. werden gesneden uit Evergreen styreenplaat en regenpijpen werden van 1 mm messingdraad of styreen gemaakt.

 
     
  gasselte005   gasselte008  
     
 

De vele en verschillende bomen op deze modelbaan zijn met behulp van de zogenaamde draadmethode (dun elektriciteitsdraad dat wordt gewikkeld tot een boomvorm) in noeste huisarbeid ontstaan. Daarbij is modern begroeningsmateriaal gebruikt, zoals dat van Heki, Polák en miniNatur/Silhouette, dat door elkaar werd verwerkt. Om onze modelbaan wat te verlevendigen, zijn de nodige details aangebracht en hebben enkele scenes een plaatsje gekregen. Een paar voorbeelden: op de foto linksboven wordt bijvoorbeeld een pas geslacht varken gekeurd en op de foto rechtsboven is nog net zichtbaar dat het pas vernieuwde hek bij een andere boerderij wordt geschilderd.

 
     
  gasselte007   gasselte009  
     
 

Op de laad- en losweg zien we dat een groepje veehandelaren bezig enkele koeien in een veewagen te drijven en op het perron staan enkele reizigers te wachten op de naderende trein. Voor en naast het station staan enkele olielantaarns en een deel van het perron is ingericht als tuin van de stationschef.

 
     
  gasselte006   gasselte011  
     
 

De twee overwegen worden gemarkeerd door zelfgemaakte (messing) andreaskruisen en hekjes en de ploegbergplaats biedt plaats aan een heuse draisine (linksboven). Rechts worden de telegraafdraden en -palen met het oog op een vereenvoudiging van de beveiliging verwijderd.

 
     
  gasselte015   gasselte016  
 

foto: Len de Vries

 

foto: Len de Vries

 
 

Het eerste Drentse spoorwegviaduct over 'Het Ravijn' in model. Achter het viaduct is de opening te zien waarachter zich de fiddleyard bevindt. Vanaf de voorzijde van de modelbaan is deze opening nauwelijks waar te nemen.

 
     
  gasselte012  
     
  Tenslotte werd de uit zes modules (120 x 45 cm) bestaande modelbaan voorzien een achtergrond (op basis van eigen foto's genomen in het Drentse landschap). Aan de bovenzijde werd een frieslijst met verlichting aangebracht en aan de onderzijde werd de baan voorzien van een rok.  
     
  gasselte012  
     
 

Kijk hier voor een filmpje over Gasselte tijdens Ontraxs! 2012 in het Spoorwegmuseum te Utrecht. 

 
 
  Foto's en tekening: Fokko Feenstra tenzij anders aangegeven