|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Na onze
voorgaande modelbanen
Station Rolde en
Eexterhalte gingen we op zoek om op de reeds ingeslagen weg een volgend
station aan de voormalige spoorlijn Assen-Gasselternijveen-Stadskanaal in model
na te bouwen. Vanuit de richting Assen komend leek het station van Gieten een
logisch vervolg te zijn, ware het niet dat het stationsgebouw van Gieten grote
overeenkomsten vertoonde met dat van Rolde, waardoor dat idee iets minder
aantrekkelijk was en dat station (voorlopig) afviel. Het daarop volgende station
in de richting van Stadskanaal betreft Gasselte, dat in vroeger tijden beschikte
over een pittoresk haltegebouw en welke halte bovendien in een ruime boog was
gelegen. Het haltegebouw van Gasselte is overigens reeds jaren geleden verdwenen
en slechts een eenvoudig hutje herinnert nu ter plaatse nog aan het feit dat de
halte Gasselte ooit was gelegen aan een van de lijnen van het spoorwegnet van de
Noord-Ooster Locaal Spoorwegmaatschappij (NOLS). |
|
|
|
|
|
 |
|
Naast de benodigde tekeningen van
emplacement en haltegebouw werden een paar foto’s
gevonden in boeken en op Internet, waarbij de omstreeks
1960 door spoorwegfotograaf Roef Ankersmit genomen
foto’s van het haltegebouw en het emplacement van groot
belang waren. Een enkele prentbriefkaart, waarop ook het
retiradegebouwtje staat afgebeeld, gaf een mooi
overzicht van het perron en directe omgeving en een paar
afbeeldingen van het viaduct en de insnijding
(plaatselijk 'Het Ravijn' genoemd) maakten
het beeld redelijk compleet. |
|
|
|
|
|
Kenmerkend voor het deels gecombineerde
reizigers- en goederenvervoer op de lijn Assen-Stadskanaal was
een lokaaltrein bestaande uit een NS-stoomloc
serie 5500, enkele tweeassige rijtuigen en een paar
goederenwagens.
Aangezien we bij de bouw van de vorige stations
al een 5500 op ons wensenlijstje hadden staan, werd deze nu
eindelijk aangeschaft in de vorm van een ModelLoco kit, waarbij
de loc op enkele punten werd verbeterd. Zo werd deze ten behoeve
van de rijeigenschappen voorzien van een gecompenseerde drijfas
(driepuntscompensatie) en een vliegwiel. Tevens is het model van
Fleischmann kortkoppelingen voorzien en zijn enkele accessoires
toegevoegd, zoals Philotrain-lantaarns. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Om de voorbije werkelijkheid zoveel mogelijk te
benaderen betekende dat de gebouwen voor deze modelbaan zelf
moesten worden gebouwd. Deze werden, inclusief het viaduct,
voornamelijk gemaakt van styreen. Daarbij werd in de regel een
karkas, bestaande uit styreenplaat met een dikte van 1,5 mm,
gemaakt om daarop de dunne muurplaten van Slater’s (N-schaal
steentjesmotief) te kunnen bevestigen. Voor de gepleisterde
buitenmuren aan de west- en zuidzijde van het haltegebouw werd
effen styreenplaat met een dikte van 0,5 mm gebruikt. Om
kromtrekken van de buitenmuren te voorkomen werden de gebouwen voorzien van tussenwanden,
die zo mogelijk volgens tekening werden aangebracht. Deze
tussenwanden geven tevens meer stevigheid aan het gebouw. Om de
miniatuurbewoners tegen hemelwater te beschermen werden
dakplaten van o.a. Kibri gebruikt. Daklijsten e.d. werden
gesneden uit Evergreen styreenplaat en regenpijpen werden van 1
mm messingdraad of styreen gemaakt. |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
De vele en verschillende bomen op deze modelbaan
zijn met behulp van de zogenaamde draadmethode (dun
elektriciteitsdraad dat wordt gewikkeld tot een boomvorm) in
noeste huisarbeid ontstaan. Daarbij is modern
begroeningsmateriaal gebruikt, zoals dat van
Heki,
Polák en miniNatur/Silhouette,
dat door elkaar werd verwerkt. Om onze modelbaan wat te
verlevendigen, zijn de nodige details aangebracht en hebben
enkele scenes een plaatsje gekregen. Een paar voorbeelden: op de
foto linksboven wordt bijvoorbeeld een pas geslacht varken
gekeurd en op de foto rechtsboven is nog net zichtbaar dat het
pas vernieuwde hek bij een andere boerderij wordt geschilderd. |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
Op de laad- en losweg zien we dat een groepje
veehandelaren bezig enkele koeien in een veewagen te drijven en
op het perron staan enkele reizigers te wachten op de naderende
trein. Voor en naast het station staan enkele olielantaarns en
een deel van het perron is ingericht als tuin van de
stationschef. |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
De twee overwegen
worden gemarkeerd door zelfgemaakte (messing) andreaskruisen en
hekjes en de ploegbergplaats biedt plaats aan een heuse draisine
(linksboven). Rechts worden de telegraafdraden en -palen met het
oog op een vereenvoudiging van de beveiliging verwijderd. |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
foto: Len de Vries |
|
foto: Len de Vries |
|
|
Het eerste Drentse
spoorwegviaduct over 'Het Ravijn' in model. Achter het viaduct
is de opening te zien waarachter zich de fiddleyard bevindt.
Vanaf de voorzijde van de modelbaan is deze opening nauwelijks waar te
nemen. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Tenslotte werd de uit zes modules (120 x 45 cm) bestaande modelbaan voorzien een achtergrond (op basis
van eigen foto's genomen in het Drentse landschap). Aan
de bovenzijde werd een frieslijst met verlichting aangebracht en
aan de onderzijde werd
de baan voorzien van een rok.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Kijk hier
voor een filmpje over Gasselte tijdens Ontraxs! 2012 in het
Spoorwegmuseum te Utrecht. |
|
|
|
Foto's en tekening: Fokko Feenstra tenzij anders aangegeven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|