|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Nadat wij het
station van
Rolde in schaal h0 hadden nagebouwd, leek het ons leuk om
hieraan een vervolg te geven middels het bouwen van een volgend
station aan dezelfde spoorlijn, de voormalige NOLS-lijn
Assen-Stadskanaal. Omdat de na Rolde volgende stopplaats aan de lijn
(Anderen) slechts bestond uit een abri aan de enkelsporige
lijn met slechts een kort laad- en losspoortje, leek ons het
interessanter
het haltegebouw van het Drentse dorp Eext - beter bekend als Eexterhalte
- na te gaan bouwen. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Hoewel het
sporenplan van Eexterhalte destijds niet bijster interessant
was doordat er sprake was van een enkelsporige lijn met een
uithaalspoor, is het haltegebouw daarentegen uniek te
noemen. Omdat dit gebouw niet direct tijdens de aanleg was
gebouwd, maar pas rond 1924, is het ontwerp volgens de
Amsterdamse School slechts eenmalig benut. De door velen
veronderstelde gelijkenis met de stationsgebouwen aan de
voormalige Woldjerspoorlijn (Groningen-Weiwerd-Delfzijl)
bestaat overigens alleen uit het toepassen van dezelfde
bouwstijl; het ontwerp en de uitvoering zijn echter geheel
verschillend. |
|
|

|
|
Het
feit dat het haltegebouw in een flauwe boog in de
spoorlijn lag, waarbij ook de overweg met de naastgelegen
kruising van wegen zorgde voor een bijzondere en tevens
gevaarlijke situatie, maakte het nabouwen van deze halte
voor ons mede interessant. Het nabij deze kruising
gelegen voormalig tolhuis moest vanwege het
beeldbepalende karakter natuurlijk ook een plaatsje
krijgen op de baan. Hierdoor waren we genoodzaakt de
waarheid in schaal enigszins geweld aan te doen. |
|
|
|
|
|
Dat was ook
het geval met het tijdperk: waar we met Rolde kozen voor
het tijdperk van vlak voor de Tweede Wereldoorlog, waren
we nu - doordat in de vooroorlogse situatie nog sprake
was van een nagenoeg kale en daardoor minder
interessante omgeving - min of meer gedwongen tot het
nabouwen van de naoorlogse situatie, waarbij sprake was
van een veel groenere omgeving. Daar er in model nog wel
reizigersvervoer plaatsvindt, betekent dat er met een
knipoog naar de werkelijkheid moet worden gekeken door
de lezer die weet dat het reizigersvervoer op deze lijn
in 1950 is beëindigd, terwijl de loketbeambte van
Eexterhalte de laatste reiziger rond 1943 al zag
voorbijkomen. Overigens vond er in de jaren daarna nog
wel groepsvervoer plaats (zoals schoolreisjes per trein
naar Artis in Amsterdam) waarbij Eexterhalte ook werd aangedaan. |
|
 |
|
|
 |
|
Onderbouw
Op gelijke wijze als bij Station Rolde kozen wij voor
het maken van zogenaamde modulebakken vanwege de
verplaatsbaarheid en mede daardoor de mogelijkheid om
deel te nemen aan tentoonstellingen. De afmetingen van
de modules bedragen 120 x 60 cm, waarvan we er 3 nodig
hadden. Omdat wij vanwege de stevigheid goede ervaringen
hadden met dit materiaal, zijn de bakken geheel
vervaardigd van 16 mm multiplex, hetgeen echter wel wat
gewicht in de schaal legt. Hierop werd een laag van 1 cm
zachtboard bevestigd voor de bovenbouw. De modulebakken
zijn verder voorzien van staanders (4 x 3 cm), waarvan
die aan de achterzijde werden voorzien van metalen
profielen ten behoeve van de hieraan te bevestigen
plankdragers voor frieslijst en verlichting. Het
elektrische deel is lekker simpel (analoog) gehouden
door met een trafo en een paar schakelaartjes te werken;
meer hoeft ook niet bij zo’n simpel sporenplan is onze
mening. |
|
|
Bovenbouw
In de laag zachtboard werden de contouren van het
landschap uitgehouwen (sloten en andere
hoogteverschillen). Vervolgens werden de van te voren
roestbruin geschilderde rails (Peco code 75) en wegen
(voornamelijk uit DAS-klei) aangelegd en werd het perron
middels een extra laag zachtboard aangebracht. De
railbedding werd gemaakt van een mengsel van fijn wit en
beige modelgrind (Busch) dat vervolgens ook licht met
sterk verdunde roestkleurige verf werd behandeld.
Wissels worden aangedreven door middel van de direct
daaronder geplaatste Peco-motoren. |
|
 |
|
|
|
|
|

 |
|
Gebouwen
Ondertussen werden de gebouwen geheel zelf vervaardigd
van styreen: binnenwerk met varierende dikte van 1, 1,5
en 2 mm styreen met aan de buitenzijde N-steentjesplaat
van Slaters. De dakpannen zijn van Kibri en Auhagen,
waarbij de dakconstructie van het haltegebouw en de
fijne detaillering aan de straatzijde van het voormalige
tolhuis ons wel enige hoofdbrekens bezorgde. Jammer
alleen dat de naar onze mening meest interessante zijde
van het haltegebouw naar de spoorkant is gericht - met
andere woorden: van de kijker afstaat - en dat het tolhuis met de zijkant naar de
kijker is gericht. Als je zoveel mogelijk de
werkelijkheid wilt benaderen, om ook de plaatselijk
bekend zijnde kijker een blik van herkenning te kunnen
geven, is dit echter onvermijdelijk. |
|
|
|
|
|
Groen
Omdat de weg van Eext naar Rolde in werkelijkheid aan
beide zijden is voorzien van een rij bomen, waren er een
groot aantal bomen benodigd om de weg, die aan de
achterzijde van de modules een ideale overgang naar de
achtergrond vormt, hiervan te kunnen voorzien. Daarbij
is voor de achterste rij voor ‘halve’ bomen gekozen die
alleen aan de straatzijde vertakkingen kennen. De bomen
zijn gemaakt volgens de bekende draadmethode, waarna de
draadvorm werd besmeerd met een mengsel van aarde,
bruine verf en houtlijm en tenslotte werd behangen met
Heki foliage. Voor het gras hebben we Heki wildgras en
een enkele stukje grasmat van Busch gebruikt. Bossages
zijn met foliage van Heki Flor of Anita Dekor behangen
en voor de kleinere begroeiing werd materiaal van
Woodland Scenics of zelfgemaakt materiaal
(gladioolachtige bermplant) gebruikt. |
|

 |
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Rijdend
materieel
Zoals beschreven sjoemelen
we een beetje met het
reizigersvervoer dat in werkelijkheid in de jaren ’50 van de
vorige eeuw al was verdwenen op deze lijn. Volgens een oude foto
van het traject tussen Anderen en Eext vond er op deze lijn
gecombineerd reizigers- en goederenvervoer plaats en daarom
rijden we voor het nabootsen hiervan in model met een stoomlocje
(een vernederlandst T3-tje, want een 5500 is bij ons nog steeds niet
voorhanden), een bagagewagen van Fleischmann die met een
ombouwsetje van MK-modelbouwstudio’s tot een Nederlands
exemplaar werd verbouwd, een rijtuig (een Fleischmann donderbus
met een zelfgemaakte kap en een aantal meest kant en klaar
gekochte goederenwagens. Ook wordt nog wel eens een via deze
lijn omgeleide passagierstrein ingezet die bestaat uit een 3700
(ModelLoco) en enkele Piko-rijtuigen.Voor het nabootsen van de
toenmalige goederentractie worden een NS 2400 (DKM) en een Sik (Roco)
ingezet. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Detaillering
Omdat de eenvoudige sporensituatie geen al te uitbundig
kijkspel oplevert, hebben we getracht de modelomgeving wat
te verlevendigen door een aantal details aan te brengen die
het oog van de kijker moeten trekken. Daarbij hebben we
(bewust) niet gekozen voor elektronische trucjes, maar
hebben we getracht een zeker tijdsbeeld neer te zetten door
authentieke details te plaatsen zoals een Fuchs-kraan voor
de belading van wagons met boomstammen met daarbij een
vrachtauto zoals je ze in die jaren op Neerlands wegen
tegenkwam en een PTT-tentje (uit dun styreenplaat) ter
bescherming van de pre-KPN’ers die bezig zijn met het
verhelpen van een plaatselijke telefoonstoring. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Naast een
hooiberg ligt een klein vennetje en een konijnenhokje achter
het voormalige tolhuis (gemaakt van styreen, wat uitgeplozen
vilt voor het stro en een stukje tule voor het gaas) bevat
een paar zelfgemaakte ‘Vlaamse reuzen’. De zelfgemaakte
overwegbomen zijn echter niet voorzien van hangwerk omdat
bevestiging en beweging naar onze verwachting problemen zou
gaan opleveren in verband met het mobiele karakter van de
baan. De uitrijseinen zijn wel functioneel, maar worden met
de hand bediend. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Vervolg
Een vervolg op dit project hebben we inmiddels gevonden in de
voormalige halte, een klein en
romantisch gelegen stationnetje aan dezelfde spoorlijn
Assen-Stadskanaal. Kijk
hier voor dat vervolg. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Foto's modelbaan: Len de Vries |
|
|
|
|
|
|
|
|
|