|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Dokkum, eind augustus 1934.
Op een vrijdagmiddag staan we op het
station Dokkum-Aalsum van de voormalige Noord-Friesche Locaal
Spoorwegmaatschappij (NFLS) te wachten op het "Dockumer
Lokaeltsje" dat ons via Stiens naar Leeuwarden zal brengen.
Omdat we vroeg zijn hebben we even de tijd om rustig rond te
kijken. |
|
|
|
|
|
 |
|
Op het
emplacement wordt de buurtgoederentrein uitgerangeerd,
waarbij een paar kolenwagens op een zijspoor worden
geduwd om vervolgens door kolenboer Toornstra te worden
gelost. Voor de goederenloods van Van Gend & Loos, die naast het stationsgebouw
staat,
wordt een koelwagen met zuivelproducten geplaatst. |
|
|
|
|
|
Bij de
laadheuvel zien we een veewagen die afkomstig is van de
vrijdagse veemarkt in Leeuwarden en waarin koeien worden
aangevoerd voor de naastliggende slachterij van
Feenstra. Langs de losweg staan een paar boerenwagens
met suikerbieten die nog met menskracht worden
overgeladen om per spoor naar de suikerfabriek in
Groningen te worden gebracht. |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
Verderop
zien we nog een aantal gesloten wagens staan op een
laad- en losspoor langs de spoorweghaven, die hier
plaatselijk het "spoordok" wordt genoemd. In de haven is
men druk bezig om een schip te lossen dat aardappelen,
afkomstig uit de Friese noordoosthoek, heeft aangevoerd
om ze vervolgens per trein naar onze oosterburen te
transporteren. |
|
|
|
|
|
Omdat in de
trein geen toilet aanwezig is, maken we nog even snel
gebruik van de op het perron staande retirade. Als we
terug komen zien we stationschef Meijer al uit zijn
kantoor het perron oplopen ten teken dat de trein uit de
richting Anjum in aantocht is. Ook de Posterijen staan
al klaar met een paar postzakken die met onze trein
zullen meegaan. |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
Even later
zien we de trein aankomen en binnen luttele seconden
komt het zaakje piepend en sissend tot stilstand. Op de
zijkant van de loc zien we de plaat met het nummer 7108
staan, hetgeen betekent dat deze afkomstig is uit de
voormalige NFLS-serie 1-10, die later in NS-tijd is
omgenummerd tot 7101-7110. Achter de loc zien we een
drietal door Werkspoor gebouwde lokaalrijtuigen hangen,
die ook van de NFLS afkomstig zijn. |
|
|
|
|
|
Het eerste
is een tweedeklasrijtuig, dat van binnen met rood pluche
is bekleed; het tweede is een derdeklasrijtuig dat
voorzien is van houten banken en daarom vaak gebruikt
wordt voor het vervoer van schoolgaande jeugd. Het derde
is een PBD-rijtuig, hetgeen betekent dat hierin een
post-, een tweedeklas- en een bagageafdeling
ondergebracht zijn. Dit rijtuig is niet zo vaak te zien
op deze lijn, omdat het meestal dienst doet op de andere
NFLS-lijn richting Harlingen. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
We zien dat er maar weinig reizigers
in en uit de trein stappen, hetgeen wordt veroorzaakt door het
toenemende auto- en busvervoer. Om het vervoer nog enigszins op
te peppen zal men het stationsgebouw binnenkort een opknapbeurt
geven door het wit te pleisteren en de houten versieringen te
verwijderen, hetgeen eigenlijk wel jammer is vanwege het
authentieke NFLS-karakter van het station. Tevens zullen de
perrons worden voorzien van een tegelbestrating om het gemak van
de reiziger te verhogen. We stappen in en na het vertreksignaal
rijden we via de overweg en de spoorweghaven langzaam het
Noord-Friese platteland op. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meer dan 70 jaar later herinnert op
dezelfde plek bijna niets meer aan de spoorse situatie van toen.
Op het spoorwegtracé ligt nu een gedeelte van de rondweg om
Dokkum, de stationsgebouwen zijn verdwenen, de huizen en fabriek
op de achtergrond zijn verstopt achter een hoeveelheid loof en
op de plaats van de spoorweghaven ligt nu de ingang van een
fietstunnel. Het enig spoorse bouwwerk dat nog aanwezig is, is
de voormalige materialenloods van NS die nu dienst doet als
veestalling van eerdergenoemde slachterij.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
De hierboven geplaatste tekst maakt
deel uit van een in Rail Magazine nr. 150 (december 1997)
verschenen artikel, waarin de bouw van verschillende onderdelen
van deze modelspoorbaan is belicht. Mocht u interesse hebben in
de volledige tekst van dat artikel, dan is uw email (zie onder
Contact) van harte welkom. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Foto's en tekening: Fokko Feenstra |
|
|
|
|